Een meevaller van 100 miljoen? Geef wat terug aan de Rotterdammers!

16 februari 2012

Een meevaller van 100 miljoen? Geef wat terug aan de Rotterdammers!

Gisteren kwam uit dat Rotterdam achteraf gezien over 2011 100 miljoen euro minder tekort kwam dan was uitgerekend. Vreemd, de eerste vraag is hoe de rekenmeester bij de gemeente er weer zo ver naast kunnen zitten. Daar zal de SP-fractie bij de behandeling van de jaarrekening zeker vragen over stellen.

SP-raadslid Josine StrormannVolgens sommige berichten wil het college de meevaller gebruiken om het weerstandsvermogen van de gemeente op peil te brengen. Die spaarpot is bedoeld om in slechte tijden acute financiële nood op te vangen. Een deel van de meevaller kan ook wat de SP betreft hiervoor gebruikt worden. Maar de acute nood zit op dit moment vooral bij Rotterdammers die het moeilijk hebben door bezuinigingen en crisis. Daarom stelt de SP voor om de meevaller deels te gebruiken om een aantal drastische bezuinigingen van vorig jaar en dit jaar terug te draaien.

1. Geef de ID'ers en WIW'ers een jaar langer een baan
2. Ontsla minder ambtenaren,
3. Draai alle bezuinigingen op het armoedebeleid terug, en
4. Draai alle bezuinigingen op de bibliotheken terug.

Met deze voorstellen geef je iets van de onverwachte meevaller terug aan de Rotterdammers en maak je Rotterdam weer een stukje menselijker en socialer