Aanbieden petitie 'alternatieven voor vreemdelingendetentie'

28 februari 2012

Aanbieden petitie 'alternatieven voor vreemdelingendetentie'

Vanmiddag werd op het Plein in de Den Haag de petitie met alternatieven voor vreemdelingendetentie aangeboden aan de vaste Kamercommissie 'Integratie en Asiel'. Deze petitie roept op om de alternatieven voor vreemdelingen- bewaring over te nemen. Deze alternatieven zijn in lijn met de motie van SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen die al eerder door de Tweede Kamer is aangenomen.

Afgelopen jaar augustus zijn 50 gedetineerde vreemdelingen in Detentiecentrum Rotterdam in opstand gekomen tegen hun zinloze, lange en onzekere opsluiting in vreemdelingenbewaring. Vreemdelingen die hier niet mogen verblijven maar voor de rest niets misdaan hebben en die vastgezet worden om Nederland uitgezet te worden.

Het Rotterdams Netwerk Welkom Onthaal waarin kerken, maatschappelijke organisaties en SP Rotterdam in participeren, volgen het Nederlands vreemdelingen beleid al jaren kritisch. Maandelijks wordt er, net zoals in Amsterdam en Zeist, een wake gehouden bij het detentiecentrum uit schaamte en protest tegen de zinloze opsluiting van vreemdelingen.

De afgelopen jaren hebben Justitiepastores die in deze gevangenissen werken, Amnesty, De Europese commissie ter voorkoming van marteling en onmenselijke behandeling en de Raad van Kerken het Nederlandse beleid van vreemdelingenbewaring bekritiseert en alternatieven aangedragen.

SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen nam de petitie namens de commissie in ontvangst

Er waren drie commissieleden die petitie met 700 steunbetuigingen in ontvangst namen, dit waren Kamerleden van PvdA, VVD en SP. De petitie roept de commissie op om bij de minister aan te dringen om de geluiden uit de samenleving ook te horen, en deze alternatieven voor vreemdelingenbewaring, in lijn met de SP-motie Gesthuizen die eerder al door de Tweede Kamer is aangenomen, over te nemen.

Uit contacten met veel vreemdelingen en bezoeken die Welkom Onthaal brengt aan gedetineerde vreemdelingen ervaart Welkom Onthaal de ernstige gevolgen van dit opsluiten:

Mensen die zinloos lang gedetineerd worden zonder dat er ook maar enig zicht is op daadwerkelijke verwijdering.
Tergende onzekerheid en suïcidepogingen.
Psychisch defecte mensen die opgesloten zitten en voor wie de detentie rampzalig is.
Kinderen die met hun ouders gedetineerd worden.
Vreemdelingen die bij herhaling vastgezet worden, 4-5 keer, zonder dat ze Nederland uitgezet kunnen worden.

Er zijn alternatieven die elders in Europa ook toegepast worden en zeker niet mindere resultaten hebben, integendeel, en daarbij veel goedkoper zijn. Juist in deze crisistijd zou het geld ook ergens anders voor gebruikt kunnen worden.

Deze alternatieven zijn o.a.:

De vrijheidsbeperkende locatie, zoals in Katwijk en Gilze, al een stuk humaner dan opsluiting in een gevangenis;
    Wekelijkse of dagelijkse meldplicht opleggen aan vreemdelingen zodat de te verwijderen vreemdeling in beeld blijft van de autoriteiten;
    Borgstelling vragen aan organisaties en kerken die deze vreemdelingen opvangen;
    Bevordering van vrijwillig vertrek door terugkeerders meer ondersteuning te bieden.

Het is werkelijk allemaal voordeliger en menselijker dan iemand 6 maanden a € 20.000,- in een cel te zetten, om hem of haar daarna weer op straat te zetten in Rotterdam.

Nederland heeft recht op een streng en rechtvaardig maar ook een effectief en humaan vreemdelingenbeleid!

Interview met Connie van den Broek van Welkom Onthaal radio1