Rotterdams stadsbestuur speelt "Merkeltje & Sarkozietje”

9 januari 2012

Rotterdams stadsbestuur speelt "Merkeltje & Sarkozietje”

Ondanks alle onheilsboodschappen uit Europa, Den Haag en het stadhuis aan de Coolsingel, kunnen de Rotterdammers samen een goede wending geven aan het voorspelde "rampjaar” 2012. "Met solidariteit en strijd kunnen we de koude boekhouderspolitiek van het stadsbestuur tegengaan”, zei fractievoorzitter Leo de Kleijn op de nieuwjaarsbijeenkomst van de SP Rotterdam in het Ro Theater .

Oproep aan links
De Kleijn en ook afdelingsvoorzitter Diederik Olders hielden afgelopen zondagmiddag in hun nieuwjaarspraatje een pleidooi voor meer linkse samenwerking in Rotterdam. De verschillen met PvdA en GroenLinks in de gemeenteraad zijn nou ook weer niet zo heel erg groot en mogen ook best bestaan, zei Olders. "Samenwerken betekent niet: hetzelfde zijn”.

Nageaapt
De Kleijn heeft harde kritiek op de Rotterdamse coalitie (PvdA, VVD, CDA en D66) die gedwee aanhobbelt achter de doemscenario’s uit de Europese en landelijke politiek. "Net als de regeringsleiders in Europa zegt onze wethouder van Financiën dat het nu eenmaal niet anders kan. Want het geld is op. Wat Merkel, Sarkozy en Rutte in het groot doen, aapt het Rotterdamse college na in het klein: het is crisis en er moet worden bezuinigd”. Dat verhaal gaan we in 2012 volgens De Kleijn tot vervelens toe weer horen.

Aanzwellend verzet
De SP-fractie heeft in 2011 keer op keer voorstellen gedaan om te voorkomen dat nuttige voorzieningen in de stad en in de wijken (bibliotheken, openbaar vervoer, buurtwerk) worden kapot bezuinigd. "We gaan dat komend jaar opnieuw doen. Samen met steeds meer Rotterdammers die het zat zijn”, aldus De Kleijn. De rij Rotterdammers die inmiddels in actie zijn gekomen is al indrukwekkend: bewoners tegen sloop en slecht onderhoud, schoonmakers, mensen in de thuiszorg en buurtwerkers voor behoud van een fatsoenlijk salaris of hun baan; reizigers en personeel in het openbaar vervoer.

Tegen armoede
De SP-fractievoorzitter hoopt en verwacht dat dit protest in 2012 verder zal groeien, in de Rotterdamse samenleving en in de raadszaal. "Het is een kwestie van politieke keuzes hoe Rotterdam er aan het einde van dit jaar uit zal zien. Of er nog gratis openbaar vervoer is voor 65-plussers; of buurthuizen dicht moeten; of honderden mensen die goed werk doen in speeltuinen en op scholen, hun baan verliezen. Het kan het jaar worden, waarin Rotterdammers met de laagste inkomens honderden euro’s achteruit gaan. Maar dat hoeft allemaal niet, als we met z’n allen laten zien dat je in een tijd van crisis en bezuinigingen als lokale politiek juist moet kiezen voor behoud van voorzieningen en werk en tégen armoede”.

Tokkies
Olders hoopt dat 2012 het jaar wordt waarin links laat zien één familie te zijn. "Ook al vecht je elkaar soms de tent uit, het blijft toch je broer. Gezien de peilingen mogen we nu wel zeggen: het blijft toch je kleine broertje. Eén familie om die andere familie –de Tokkies- snel naar huis te sturen, voordat zij Nederland hebben uitgewoond”.

bijkletsen op de nieuwjaarsborrel bijpraten

Bijpraten met oude en nieuwe leden

Crooswijkers luiden het nieuwe jaar in

Voor de bewoners van Crooswijk begon het nieuwe jaar feestelijk: grootschalige sloop van de wijk is van de baan