Niet lullen maar poetsen; Rotterdam erken Code!

25 januari 2012

Niet lullen maar poetsen; Rotterdam erken Code!

De SP-fractie stelt morgen tijdens de raadsvergadering voor de Code Verantwoord Marktgedrag te erkennen en te onderschrijven. De code moet ervoor zorgen dat er behalve met de prijs, rekening wordt gehouden met de arbeidsvoorwaarden van schoonmakers. Vorige week donderdag demonstreerden duizenden schoonmakers voor het stadhuis. Wethouder Florijn beloofde ter plekke de schoonmakers met respect te behandelen en rekening met hen te houden bij de volgende aanbesteding. Het voorstel wordt ondersteund door Groenlinks en PvdA.

Solidair met schoonmakersIn juni 2011 is de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ingesteld, die ervoor zorgt dat bij aanbestedingen van schoonmaakwerk niet alleen naar de prijs wordt gekeken, maar even zo belangrijk naar de arbeidsvoorwaarden van het personeel en hun minimale uurloon. Meerdere overheden en organisaties hebben de Code inmiddels onderschreven. De SP, PvdA en GroenLinks zijn van mening dat ook in Rotterdam deze Code de norm moet worden.

In 2012 moet het schoonmaakwerk in Rotterdam opnieuw aanbesteed worden. De SP vindt dat Rotterdam bij de nieuwe aanbesteding de eisen van de actievoerende schoonmakers van nu moet inwilligen. Het moet bij deze nieuwe aanbesteding dus gaan om kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en prijs, en dat dan ook in deze volgorde qua puntentoekenning.

Leo de KleijnDe erkenning van de code is hard nodig volgens SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''Schoonmaakpersoneel krijgt de eerste twee dagen van ziekte niet uitbetaald en de werkdruk is extreem hoog, daarom heeft het schoonmaakpersoneel van de gemeente alle reden te staken en actie te voeren. De gemeente kan dit niet over haar kant laten gaan. Onze schoonmakers verdienen respect. Rotterdam zou dat respect tonen als de genoemde Code per omgaande wordt onderschreven en het huidige bedrijf met die Code in de hand tot de orde wordt geroepen met de eis dat de werkomstandigheden van de schoonmakers met onmiddellijke ingang wordt verbeterd.''