Code is een teken van respect!

18 januari 2012

Code is een teken van respect!

In Rotterdam hebben inmiddels vierhonderd schoonmakers het werk neergelegd. De schoonmakers willen genoeg tijd krijgen om hun werk te doen, doorbetaald worden bij ziekte en vooral dat ze respect krijgen. De gemeente Rotterdam zou deze acties moeten ondersteunen. Nog belangrijker; de gemeente zou het goede voorbeeld moeten geven door zelf wel een goede opdrachtgever te zijn die de eisen van de schoonmakers respecteert. De SP wil dat de gemeente de code verantwoordelijk marktgedrag ondertekent en wil dit in de volgende raadsvergadering bespreken.

De code zorgt ervoor dat bij aanbestedingen van schoonmaakwerk er niet alleen naar de prijs wordt gekeken, maar net zo belangrijk ook naar de arbeidsvoorwaarden van het personeel en hun minimale uurloon. Er zijn al meerdere grote opdrachtgevers, waaronder ook de gemeente Den Haag, die deze code wel al hebben ondertekend en hiermee hun verantwoordelijkheid nemen.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Het ondertekenen van de code is een teken van respect voor de schoonmakers. Binnen de gemeente Rotterdam moet deze code ook de norm worden. Wat de SP betreft moet de gemeente Rotterdam deze code direct erkennen en onderschrijven.”

In 2012 moet het schoonmaakwerk in Rotterdam opnieuw aanbesteed worden. De SP vindt dat Rotterdam bij de nieuwe aanbesteding de eisen van de actievoerende schoonmakers van nu moet inwilligen. Het moet bij deze nieuwe aanbesteding dus gaan om kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en prijs, en dat dan ook in deze volgorde qua puntentoekenning.

Spandoek Schoonmakers
Schoonmakers in actie voor het stadhuis

Morgen lopen duizenden schoonmakers de mars van respect in Rotterdam.Iedereen is van harte welkom om de actie bij te wonen op donderdag 19 januari om 11.00 uur op het plein Binnenrotte te Rotterdam.
Voor meer informatie over de actie morgen:
Ineke Palm, 06 51 11 10 73