10 december manifestatie armoede werkt niet

6 december 2011

10 december manifestatie armoede werkt niet

Op 10 december is er een grote manifestatie tegen de afbraak van de sociale werkplaatsen. De SP roept iedereen op aankomende zaterdag naar Den Bosch te komen. Er rijden gratis bussen, aanmelden kan hier. Op maandag 28 november waren SP-Kamerlid Sadet Karabulut en PvdA-Kamerlid Mariet Hamer op bezoek bij de Sociale Werkplaats (SW) Robedrijf Productie. De SW’ers werden door de Kamerleden opgeroepen om ook mee te gaan naar de landelijke manifestatie.

Om zo veel mogelijk mensen te informeren is de SP-afdeling Rotterdam langs geweest bij alle sociale werkplaatsen in Rotterdam. Bij Robedrijf Productie in Zevenkamp kwamen ook Tweede Kamerleden Sadet Karabulut (SP) en Mariëtte Hamer (PvdA) langs. De manifestatie in Den Bosch is een gezamenlijk project van deze twee partijen. Zij legden uit wat er aan de hand is en waarom het belangrijk is om in actie te komen.

Sadet Karabulut aan het woord
SP-Kamerlid Sadet Karabulut legt uit dat bezuinigen op de SW geen noodzaak is, maar een kwestie van kiezen. In de krant die zij ophoudt staat dat de bonussen alweer stijgen.

De mensen waren strijdbaar. Er werden vragen gesteld en opmerkingen gemaakt: ‘Ik vind dat Rutte eens een keer langs moet komen om te zien wat voor werk wij doen. Hij heeft geen flauw benul wat wij doen!’ en een aantal mensen tekende zich meteen in voor de bussen. De meesten moesten er nog even over denken, want voor velen van hen is het een grote stap om te gaan demonstreren.

Intekenen met Sadet Karabulut en Mariëtte Hamer
Sadet Karabulut en Mariëtte Hamer helpen bij het intekenen voor de bussen.

De manifestatie op 10 december vraagt aandacht voor de situatie van de mensen in de sociale werkvoorziening. Deze grote groep mensen met een beperking heeft begeleiding nodig bij het werk. Zij willen dolgraag werken, omdat zij zo een bijdrage aan de maatschappij leveren en hier hun sociale contacten hebben. Zonder begeleid werk zouden zij eenzaam in tehuizen of thuis zitten. Het kabinet bezuinigt keihard op de Sociale Werkplaatsen. Dit betekent dat er tienduizenden plekken gaan verdwijnen.

'Ervoor vechten!'
Er was ook een tolk voor de dove werknemers. Ze zegt hier met haar handen: ‘Je moet ervoor vechten!'

Emile Roemer (SP) en Job Cohen (PvdA) zullen op de manifestatie spreken net als FNV-voorzitter Agnes Jongerius en FNV-Bondgenoten-voorzitter Henk van der Kolk. Er is vermaak (Harry Slinger, Sjaak Bral, Def P.) gezelligheid en activiteiten voor kinderen. Speciale gast is staatssecretaris Sociale Zaken Paul de Krom, die het beleid mag komen uitleggen…

Meld je hier aan om mee te rijden met een van de gratis bussen. Neem familie, vrienden en buren mee, want iedereen kan zich solidair verklaren met deze groep mensen, die deze afbraak absoluut niet verdienen.

Zaterdag 10 december 2011
van 13:00 – 16:00 uur
Brabanthallen in Den Bosch (Baroniehal)

Op SP.TV is een kort videoverslag te vinden van de bijeenkomst in Rotterdam