SP: Problemen pont Rozenburg-Maassluis onaanvaardbaar

2 november 2011

SP: Problemen pont Rozenburg-Maassluis onaanvaardbaar

Wederom zijn er problemen met de spitsponten tussen Rozenburg en Maassluis. Op het moment wordt er één defecte pont gebruikt. Voor de overname door Connexxion waren er drie. De SP vindt deze situatie onaanvaardbaar en onveilig. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn stelde daarom schriftelijke vragen aan het College van B&W vandaag.

Drie ponten waren in gebruik voor de overname door Connexxion waarvan er één altijd voor onderhoud aan de kant lag. Nu betekent dit dat er bij onderhoud maar één pont inzetbaar is. Eén van de spitsponten is door een defect al een maand kapot en de andere is nu ook defect waardoor auto's achteruit het pontje op moeten rijden. De pont tussen Rozenburg en Maassluis vaart nu minder frequent waardoor de spitsregeling is komen te vervallen. Een deel van de pont is afgezet om onderhoudswerkzaamheden aan de pont uit te voeren.

De SP vraagt zich af of deze situatie geen risico's oplevert voor de veiligheid en of noodzakelijk onderhoud niet verder wordt uitgesteld. De SP vreest gevolgen voor de bereikbaarheid van Rozenburg en vraagt zich ook af wat de alternatieven zijn voor voetgangers en fietsers als er helemaal geen pont meer vaart. Tenslotte wil de SP weten of deze problemen voorkomen hadden kunnen worden en hoe een dergelijke situatie in de toekomst voorkomen kan worden.

De veerdienst is opgenomen in het calamiteitenplan. Rozenburg ligt dicht bij diverse petrochemische bedrijven, bij een ongeluk moet er ontruimd kunnen worden. De vluchtroutes vanuit Rozenburg zijn beperkt. Als het calamiteitenplan gebaseerd is op het gebruik van minimaal twee veerponten, wil de SP weten wat de veiligheidsrisico's en de vluchtroutes zijn.

Petrochemische bedrijven aan de overkant van Rozenburg waar de SP-fractie twee jaar geleden kwam buurten