SP: Er hoeft niemand door de bodem te zakken!

2 november 2011

SP: Er hoeft niemand door de bodem te zakken!

Vandaag sprak de commissie MVSP over de begroting van 2012. Armoedebestrijding en de bezuinigingen op de ID'ers en WIW'ers werden uitgebreid besproken. Volgens de SP moeten de bezuinigingen op armoedebestrijding gewoon weer teruggedraaid worden.

SP-raadslid Josine StrörmannRotterdam krijgt van het rijk meer dan 10 miljoen in het gemeentefonds gestort om de koopkracht van onze Rotterdamse minima op te krikken, als compensatie voor de vele rijksbezuinigingen die minima en chronisch zieken en gehandicapten treffen. De SP stelt voor dit hele bedrag te oormerken en ook daadwerkelijk te gebruiken voor het aanvullen van het inkomen bij minima, chronisch zieken en gehandicapten. SP-raadslid Josine Strörmann: “De PvdA wil maar een gedeelte van dit geld direct besteden aan deze doelgroep. Met dit extraatje van het rijk kunnen we er voor zorgen dat er niemand door de bodem hoeft te zakken. Bijzondere bijstand voor medische kosten en rechtsbijstand, de 65+ toeslag en de toeslag voor chronisch zieken en gehandicapten kunnen gewoon weer uitgekeerd worden worden. Als nou toch het meest rechtse kabinet ooit vindt dat de koopkracht van Rotterdammers met een dunne portemonnee opgekrikt moet worden, dan moet je dat geld toch aan die doelgroep uitgeven!”

De SP vindt het positief dat de ID'ers in gemeentelijke diensten een reguliere baan krijgen. De partij wil dat er voor de overige ID'ers en WIW'ers, die niet bij de gemeente in dienst zijn, ook een oplossing komt zodat zij niet ontslagen hoeven te worden. Alle ID'ers en WIW'ers mogen van de SP hun baan houden, dat kunnen we gewoon uit het Participatiebudget blijven betalen. Strörmann: “Het college geeft aan dat het allemaal wel goed zal komen, dat het merendeel van deze Rotterdammers weer een nieuwe baan gaat vinden. Ik zeg: stel het ontslaan van de ID'ers en WIW'ers een jaar uit. Na een jaar kijken we of het gelukt is of niet en praten we verder. Zo hoeven er in 2012 geen gedwongen ontslagen te vallen.”