SP wil opheldering over afnemen van vingerafdrukken op straat

26 oktober 2011

SP wil opheldering over afnemen van vingerafdrukken op straat

Gisteren is bekend geworden dat Rotterdam samen met drie andere regionale politiekorpsen een proef gaat houden met het afnemen van vingerafdrukken van mensen op straat die niet in het bezit zijn van een ID-bewijs. De politie krijgt hierover speciale apparatuur waarmee mobiele vingerafdrukken kunnen worden afgenomen en worden gecontroleerd. Het doel is om illegaal verblijvende mensen op te sporen. De SP vindt dit uitermate verontrustend en heeft hier samen met GroenLinks schriftelijke vragen over gesteld.

vingerafdruk spDe SP vraagt zich af of de criteria voor het vragen naar een ID-bewijs en afnemen van vingerafdrukken in deze proef, afwijkt van de criteria voor de identiteitsplicht en wat de verschillen hierin zijn. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "Ik vrees dat hiermee mensen op grond van hun uiterlijk gecontroleerd gaan worden. Daarmee bestaat natuurlijk ook de kans dat je een verhoogde kans hebt op het krijgen van een boete voor het niet dragen van een ID-bewijs, puur op grond van uiterlijke kenmerken."

Daarnaast is de SP bezorgd hoe deze proef zich verhoudt tot de privacywetgeving. De Kleijn: "Ik vraag me af met welk bestand deze vingerafdrukken worden vergeleken en nog belangrijker, wat er gebeurd met de afdrukken die geen match opleveren." De SP ziet niets in dit experiment en kan dit ook niet rijmen met de toezegging van minister Donner van afgelopen voorjaar om de opslag van vingerafdrukken stop te zetten. De minister heeft aangegeven de opslag van de vingerafdrukken nog voor de zomer te stoppen omdat de techniek niet geschikt was om te gebruiken voor verificatie en daarom de opslag niet bruikbaar was voor identificatie. En daar bovenop heeft minister Leers drie weken geleden nog aangegeven dat illegalen niet actief worden opgespoord.