Gemeenteraad Buurten in de Wijken Delfshaven

Gemeenteraad Buurten in de Wijken Delfshaven

Rotterdam, 11 oktober 2004

Theo Cornelissen wandelt met Elly Visser door de Zwaerdecroonstraat

Dit keer waren we in Middelland en Spangen. Bij de bewonersorganisatie spraken we met een strijdbare Ireen van der Lem en twee strijdbare bewoners, Elly Visser en Piet Hein Slot, uit de Zwaerdecroonstraat en Snellinckstraat.

Met hen maakten we een wandeling door de twee straten. Het WBR wil alles achter de gevels slopen. Dan komen er dure woningen voor terug, de huidige bewoners kunnen dat niet betalen. De twee straten gelden juist als voorbeeld van gemengde straten met zeer betrokken bewoners. Alles rond "mensen maken de stad" is daar in feite al uitgevoerd. De hele sociale cohesie dreigt met de sloop in het puin te worden afgevoerd. Binnen een jaar wil het WBR iedereen weg hebben.

De bewoners zijn in actie gekomen. Overal hangen de affiches "30 % is tegen". Want sloop zou pas kunnen als 70% van de bewoners daar voor is. Op een massaal bezochte bewonersavond op 30 september, draaide iedereen het WBR de rug toe. Al meer dan eenderde van de bewoners heeft haar bezwaren op schrift gesteld.

De woningen zijn erg geliefd. Sommigen staan wel scheef, maar renovatie zou dan wel een terugkeergarantie voor de huidige huurders moeten inhouden. De nu gepresenteerde plannen verjagen opnieuw Rotterdammers. Omdat ze niet rijk genoeg zijn. De huidige huurders zijn niet van plan zich als makke schapen naar Capelle te laten afvoeren.

Ook zou het jammer zijn als het huis van de beroemde Willem Elsschot zou verdwijnen.

Even langs Frank van Youth for Christ in Spangen geweest. Sinds juni draait hij daar met tientallen jongeren op sportcentrum "Vreelust". Met geld van de stadsmarinier. Een prachtige locatie. Zonde dat het al zo lang niet meer gebruikt werd. Goed dat Frank en zijn vrijwilligers het nu weer in gebruik hebben genomen voor de jongeren van Spangen.

Meer informatie: Edwin de Voigt,
coördinatie Buurten in de Wijken