Aanbesteding welzijn onnodig en duur

14 oktober 2011

Aanbesteding welzijn onnodig en duur

Woensdag sprak de raadscommissie over de komende aanbestedingen in het welzijnswerk. Op de trappen van het stadhuis spraken demonstranten zich uit tegen de voorgenomen plannen. Binnen in de vergaderzaal deed SP-raadslid Josine Strormann uit de doeken waarom aanbesteden in deze sector een slecht plan is.

welzijnswerkers demonstreren op de trappen van het stadhuis

Na een strijdbare demonstratie van welzijnswerkers uit de hele stad ging de raad eindelijk met wethouder Louwes in discussie over haar plannen om alle welzijn en zorg in Rotterdam aan te gaan besteden. De SP heeft een duidelijk standpunt: aanbesteden is nergens voor nodig. Het is niet verplicht en leidt vaak tot hogere kosten. Om maar niet te praten over de gevolgen voor de Rotterdamse burger en het personeel van een organisatie die zo'n aanbesteding verliest.
De mensen zijn hun vertrouwde instelling, aanspreekpunt, kwijt. Het personeel moet na verlies van baan maar hopen aan de slag te kunnen bij een organisatie die de aanbesteding wel wint.

Niet verplichten maar verleiden
Gelukkig zijn heel wat deelgemeentebesturen en -raden het met de SP eens, ook zij verzetten zich flink tegen deze verplichting. Nadat de wethouder uit diverse politieke hoeken vele vragen kreeg over het hoe en waarom van het verplichte aanbesteden krabbelde ze behoorlijk terug. Aanbesteding van welzijn en zorg is geen verplichting voor de deelgemeenten, maar ze gaat proberen de deelgemeenten 'te verleiden'. Over twee weken praten de partijen verder met de wethouder.

SP'ers Leo de Kleijn en Josine Strormann zingen het protestlied tegen de aanbestedingen mee

De demonstratie werd breed gesteund door Abvakabo/FNV