Zonder straffe maatregelen Rotterdamse lucht steeds viezer

14 september 2011

Zonder straffe maatregelen Rotterdamse lucht steeds viezer

Naar aanleiding van het Rekenkamerrapport 'Een slag in de lucht' debatteerde onlangs de raadscommissie over de kwaliteit van de lucht boven Rotterdam. Daar is het slecht mee gesteld en de huidig maatregelen die de gemeente momenteel onderneemt zijn ontoereikend, zo stelt het rapport. De SP onderschrijft deze conclusie en wil dat de gemeente kiest voor echte duurzaamheid, zodat minstens de Europese normen op dit terrein in 2015 gehaald kunnen worden.

uitlaatgassen

De kwaliteit voor de lucht is voor onder andere twee zaken van belang: voor de volksgezondheid en om ervoor te zorgen dat toekomstige bouwprojecten mogen doorgaan. Lang lag de nadruk van de gemeente op het verder bouwen aan de stad. De SP vindt echter dat het gezondheidsaspect veel zwaarder mag wegen. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: Mensen die in de vieste straten van Rotterdam wonen gaan een aantal jaren eerder dood dan mensen die elders wonen. Als je dat weet, dan moet je alles op alles zetten om de Rotterdamse lucht schoner te krijgen.

Schone elektriciteit
De rekenkamer nam een aantal maatregelen van de gemeente onder de loep om de luchtkwaliteit te verbeteren en moest constateren dat een aantal niet of nauwelijks werken. Soms omdat het lastig is de resultaten goed te meten, soms omdat de ze gewoon tegenvallen. Het Rotterdams stadsbestuur is echter optimistisch en zet in op veel elektrisch aangedreven voertuigen en hoopt dat de nieuwste snufjes door 'de markt' worden bedacht. De SP deelt dat optimisme niet. De Kleijn: “Elektrische auto's, scooters en fietsen zijn op zich prachtig, maar de stroom moet wel ergens worden opgewekt. Als het aan mij ligt gebeurt dat met wind- en zonne-energie en niet in een kolencentrale in de Eemshaven, want dan verplaats je de vuiligheid en het fijnstof alleen maar.”

Overheidsregie gewenst
De SP ziet om het probleem op te lossen zeker een rol voor de overheid weggelegd. Dat kan door de regie te voeren of door milieudoelstellingen op te leggen, bijvoorbeeld bij het aanbesteden van het openbaar vervoer. Maar ook het verzelfstandigde Havenbedrijf zou vaker bij maatregelen betrokken moeten worden: de stad Rotterdam is tenslotte grootaandeelhouder en er zitten nogal een aantal vervuilende bedrijven. De Kleijn: “Een van de redenen dat het relatief gemakkelijk was om schone bussen in te voeren, was dat de RET in handen was van de stad Rotterdam. Ik wil dat de wethouder er bij de stadsregio op aandringt dat ook een verzelfstandigde RET volgens de laatste milieunormen blijft.” De komende bezuinigingen op het openbaar vervoer zullen van invloed zijn op de luchtkwaliteit van de stad. De Kleijn: “Niet iedereen wiens bus, tram of metro wordt wegbezuinigd, stapt op de fiets: veel mensen zullen weer met hun auto in de Rotterdamse spitsfiles komen te staan.”

Overkap straten of sluit ze af
Twee straten in Rotterdam spannen de kroon als het gaat om vuile lucht boven het wegdek en in de nabije omgeving. De Coolsingel en de 's Gravendijkwal. Het college neemt geen maatregelen om hier de druk te verminderen, terwijl maatregelen als het afsluiten van delen van de weg in andere steden wel overwogen wordt. Een tijd terug stelde de SP al voor om de Coolsingel tussen het Hofplein en de Meent af te sluiten. En ook de overkapping van de 's Gravendijkwal – een voorstel dat lange tijd op raadsbrede steun kon rekenen – zou een verbetering van de luchtkwaliteit in de de omliggende wijken betekenen. De Kleijn: “Met het afsluiten van wegen en het overkappen verdeel je de vieze uitstoot. Dat is dus maar een deel van de oplossing. We moeten dus vooral hebben van de alternatieven van autovervoer en schone energie.”