Bewoners Staringbuurt maken plannen tegen sloop van hun wijk

10 september 2011

Bewoners Staringbuurt maken plannen tegen sloop van hun wijk

De bewoners rondom het Staringplein in Spangen zijn blij met hun buurt en hun woning. Toch heeft Woonstad ingrijpende sloopplannen voor de buurt. De mensen - overdonderd door de plannen - voelen zich geschoffeerd en kwamen donderdag samen bijeen om te kijken hoe ze Woonstad op andere gedachten kunnen brengen

Woonstad Rotterdam, het voormalig gemeentelijk woningbedrijf, wil bij het Staringplein in Spangen 210 woningen slopen. Die woningen hebben een betaalbare huur, zijn niet aan het verzakken en zijn samen met de rest van de wijk in de jaren ’80 gerenoveerd.
In afwachting van die sloop doet de verhuurder zo min mogelijk aan onderhoud. Zelfs de onderhoudscontracten
voor reparaties binnenshuis, waarvoor de huurders apart moeten betalen, leveren niet meer de verwachte werkzaamheden op. Woonstad gebruikt die verwaarlozing nu als een argument voor sloop en voor nieuwbouw van een veel kleiner aantal duurdere woningen.

De bewoners zijn stomverbaasd en pikken het niet. Zij hebben de SP om hulp gevraagd, want ze weten dat de SP de partij is die het hardst knokt tegen onnodige sloop van nog goed bruikbare sociale woningen. Op onze uitnodiging kwamen afgelopen donderdag zo'n vijftig bewoners samen in wijkgebouw Spiekman. Namens de SP gaf Oane Sikkema uitleg over het probleem. ‘Jullie zijn niet de enigen die hiervan het slachtoffer worden. Dat is al eerder geprobeerd, onder andere in Crooswijk en Vreewijk. Bewoners hebben al veel van die plannen kunnen tegenhouden. De SP vindt dat verhuurder over zulke plannen eerst met jullie moet overleggen, en dat bewoners een belangrijke stem hebben in de toekomst van hun wijk. Als je hier niet weg wilt moet je dat duidelijk laten weten. Het gaat niet alleen om je woning, maar ook om je inkomen en je toekomst.’

Onafhankelijk bewonersdeskundige Peter Voogt gaf een overzicht van de mogelijkheden voor bewoners om tegenspel te bieden aan de verhuurder en de plannen te veranderen. Hij maakte een vergelijking met de strijd van de vakbeweging: ‘Als de ondernemer onredelijk is ontkom je er niet aan om te staken. Zo gaat het ook met je huisbaas’.
Menno Jansen uit Nieuw-Crooswijk liet zien hoe je met gezamenlijke volhardende strijd uitvoering van slechte plannen kunt blokkeren. ‘Eis je wijk op, voer ludieke acties die de aandacht trekken. En stem op een partij die onnodige sloopplannen afwijst’.

De reacties van de bewoners lieten aan duidelijkheid niets te wensen over. ‘Ik woon hier 75 jaar en ik vertrek alleen tussen zes plankjes.’ ‘We bleven hier wonen toen het slecht ging met Spangen en we laten ons niet wegjagen nu het weer goed gaat.’ ‘Je wordt uit je huis weggejaagd voor anderen die hier nooit wilden wonen.’ ‘Het gaat niet om de woningen, maar ze willen mensen met en laag inkomen en een kleurtje de wijk uit jagen’. ‘Huizen vlakbij met een slechtere fundering die op gifgrond staan mogen wel blijven staan.’ ‘De verhuispremie die ze bieden ben je al binnen een jaar kwijt aan verhuiskosten en hogere woonlasten.’ ‘De corporatie beseft niet hoe gezellig we hier met elkaar samenwonen in een leuke buurt, we laten ons niet uit elkaar gooien.’

Een bewonerscomité van tien mensen gaat de komende tijd aan de slag om tegenspel te bieden aan de verwaarlozing door de verhuurder en tegen de ondoordachte sloopplannen, en om de mening van de bewoners naar buiten te brengen.