Pak de huisjesmelkers aan, niet de gedupeerden!

25 augustus 2011

Pak de huisjesmelkers aan, niet de gedupeerden!

Wethouder Karakus heeft vorige week in het AD laten weten het instrument om onderhoud te plegen aan verwaarloosde particuliere woonpanden 'kritischer en met meer terughoudendheid' te gebruiken. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn sprak hem hier vandaag op aan in de raad.

Leo de KleijnVolgens de SP is het een plicht van de gemeente dit onderhoud te plegen. Het gaat vaak om zeer onveilige situaties voor sommige huurders. Leo de Kleijn: ''Bewoners mogen nooit de dupe worden van achterstallig onderhoud aan verpauperde woonpanden van louche huiseigenaren en huisjesmelkers."

Inmiddels heeft de dienst dS+V verschillende gedupeerde huurders een brief gestuurd met de mededing dat er geen geld meer is om het achterstallig onderhoud van nalatige huiseigenaren bij te werken.

De SP-fractie zou van wethouder Karakus willen weten wat die criteria dan zijn om wel of geen onderhoud te plegen aan woonpanden? Wat wordt er gedaan met lopende zaken en aanschrijvingen? En hoe staat deze 'kritische' benadering in verhouding met de wettelijke verplichtingen? Wethouder Karakus kon hier nog geen antwoord op geven maar beloofde er schriftelijk op terug te komen. Ook wordt er in de volgende commissievergadering van FIB, die over huisvesting gaat, gesproken over dit onderwerp.