Red het openbaar vervoer!

10 juni 2011

Red het openbaar vervoer!

Een 24-uursstaking en een manifestatie op het Doelenplein: zo maken de mensen van de RET met hun Amsterdamse en Haagse collega’s duidelijk dat de bezuigings- en privatiseringsplannen van VVD, CDA en PVV van tafel moeten. En als die boodschap niet meteen overkomt, hebben ze nog meer acties in petto – wel wat publieksvriendelijker, want ze doen het ook voor de reizigers.

De rap van Jeremiah & Quinna-System werd juichend ontvangen door de stakers. "We hebben het te danken aan die pussy's van de PVV"

Minister Schultz wil de vervoersbedrijven van Den Haag, Rotterdam en Amsterdam in de uitverkoop doen. Zo denkt ze 142 miljoen euro te kunnen besparen, alleen al in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Deze week moest ze al toegeven dat dit alleen kan door 40 procent van het openbaar vervoer op te heffen, de prijzen tot wel 20 procent te verhogen en 22 miljoen te bezuinigen op de veiligheid in het ov.

Red de Bus in Charlois

‘Buslijnen opheffen’
Op de manifestatie op het Doelenplein steunde SP-leider Emile Roemer de stakers: ‘Deze mensen strijden niet alleen voor hun baan, maar ook voor ons openbaar vervoer. Het kabinet wil ons ov verpatsen, het merendeel van de buslijnen opheffen en duizenden mensen hun baan ontnemen. Wij zullen samen met het personeel en de reizigers strijden om dat te voorkomen.’

Emile houdt toespraak

‘Nog niet te laat’

Het personeel richtte zijn woede niet alleen op de minister, maar ook op de PVV. Geert Wilders maakte in de campagne goede sier door de vervoerders in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam steun toe te zeggen. Maar toen de stemmen binnen waren, liet de PVV de hardwerkende machinisten en conducteurs keihard vallen. Roemer: ‘De stakers hebben het niet voor niks over de Partij van het Verraad. Maar het is nog niet te laat. De SP komt binnenkort samen met de PvdA, GroenLinks en D66 met een wet, die de uitverkoop van deze bedrijven moet gaan voorkomen. Dan kan Wilders laten zien dat hij zich ook buiten campagnetijd druk maakt om hardwerkende mensen.’

Emile doet een RET stropdas omUit solidariteit met de stakers, verwisselt Emile Roemer zijn stropdas voor een das van de RET

Reizigers ontzien
Kamerleden Jacques Monasch (PvdA) en Farshad Bashir (SP) beloofden op het podium om de wet vóór het zomerreces in te dienen. De stakers beloofden daarop dat zij op 29 juni massaal bij het overhandigen van die wet aanwezig zullen zijn. Om de reizigers te ontzien zal dan niet een hele dag worden gestaakt, maar alleen buiten de spits, en zal reizen die dag gratis zijn.

Bashir en Monasch

Rotterdamse raad: red de RET
Rotterdams SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn toonde de motie die hij samen met PvdA, Leefbaar Rotterdam, D66, GroenLinks, ChristenUnie en SGP ging indienen en die inmiddels is aangenomen. Die motie komt erop neer dat Rotterdam niet wil meewerken aan het uitverkopen en kapotbezuinigen van het openbaar vervoer in Rotterdam. VVD-Wethouder Baljeu wordt met die boodschap naar Den Haag gestuurd – niet tegen haar zin trouwens, want ook zij vindt de plannen schadelijk voor Rotterdam.

Leo de Kleijn
Leo de Kleijn las de motie voor die later de dag in de Raad is aangenomen

Schoonmakers
De schoonmakers waren ook aanwezig en toonden zich solidair met het personeel van de RET