Het bestuursakkoord en bijzondere werknemers

12 mei 2011

Het bestuursakkoord en bijzondere werknemers

De Rotterdamse PvdA, SP en GroenLinks hadden voor donderdagmiddag een debat aangevraagd over het FNV-bestuursakkoord waarover overeenstemming is bereikt door het Rijk met VNG, IPO en UWV. Deze partijen willen, samen met het Steun comité, dat Rotterdam tegen het bestuursakkoord gaat stemmen. Het bestuursakkoord is niet uit te voeren omdat het gepaard gaat met forse bezuinigingen. De gemeente kan dan haar beleid op gebied van Sociale Werkvoorziening, armoedebestrijding en re-integratie naar werk niet meer waar maken. Het akkoord wordt doorberekend aldus wethouder Kriens en wordt 26 mei opnieuw besproken in de raad.

Ook werd vandaag de fototentoonstelling 'Bijzondere werknemers' op het Stadhuis geopend, een initiatief van de FNV.

Bijzonder werknemers
Pieter Visser van FNV-lokaal houdt een betoog en overhandigt wethouder Schrijer het boekje met verhalen uit de sociale werkvoorziening: ''Bijzondere werknemers''

SP-raadslid Josine Strörmann had de gemeentraad 12 mei het volgende te vertellen:

Dit is een van de belangrijkste debatten van deze raadsperiode. Het gaat hier om vele kwetsbare Rotterdammers die op de gemeenteraad en het stadsbestuur vertrouwen. Zij vertrouwen er op dat hun vertegenwoordigers 'nee' zeggen tegen dit Jorritsma-akkoord. Veel gemeenten hebben dat al openlijk gedaan, ruim voor het stemmen op 8 juni. Waarom? Als we dit VNG-VVD-akkoord uit gaan voeren legt dit een bom onder de participatiemogelijkheden van Rotterdammers die het op hun eentje niet kunnen redden.
Waarom? De gevolgen van het uitvoeren bestaan uit drie stukken, sociale zaken, Wmo en Jeugdzorg.

Door het samenvoegen van de Wajong, Wwb, Wsw en Wij tot de nieuwe Wet Werken naar Vermogen en door het decentraliseren van deze wet naar de gemeenten staan we sowieso al voor een uitdaging. De speciale zorg voor echt arbeidsgehandicapten die uitging van de Wsw en de Wajong valt dadelijk al weg. Maar nu ook al niet de benodigde middelen bijgeleverd worden hebben we echt een probleem.

Arbeidsgehandicapten
Nieuwe arbeidsgehandicapten zullen, als er tenminste nog banen zijn, aan het werk kunnen voor het sociaal minimum. De mensen die nu al via de Wajong of Wsw werken zijn dadelijk niet zeker meer van hun baan, nu de grootschalige rijksbezuinigingen feitelijk het einde van de sociale werkplaatsen betekenen. Ook Rotterdamse werkzoekenden zullen het lastiger krijgen. Het participatiebudget van het rijk, bedoeld voor re-integratie naar werk, wordt drastisch verminderd. Daar zullen waarschijnlijk als eerste de Rotterdammers met een ID of WIW baan de dupe worden. Zij worden namelijk uit dat budget betaald.

armoedebeleid
Ook gaat het kabinet voor ons bepalen hoe ons armoedebeleid er uit gaat zien. Het moet allemaal minder worden. Dat lijkt ons ondenkbaar voor een stad met zoveel armoede.

WMO
Per 2013 worden de gemeenten verantwoordelijk voor begeleiding bij zelfstandig wonen. Een jaar later voor alle mensen die nu begeleiding vanuit de Awbz hebben. Er wordt bij deze operatie in elk geval gesproken over een efficiency-korting van 5 procent en meer marktwerking. We weten nu simpelweg nog niet hoeveel geld er mee gaat komen met de overdracht van deze taken.
Waar gaat het hier over? Het gaat over mensen, bijvoorbeeld verstandelijke gehandicapten, mensen met een psychiatrische aandoening of ouderen die licht dementerend zijn. Die mensen en hun mantelzorgers redden het nu net dankzij Awbz-begeleiding en dagbesteding. Je gehandicapte kind een weekend ergens vertrouwd laten logeren en je gezin weer wat rust geven, je man tweee dagen per week naar de dagopvang, begeleiding met op jezelf wonen na ontslag uit de psychiatrische inrichting, al deze dingen zorgen er voor dat gezinnen zelfredzaam blijven. En het houdt de doelgroep zelfstandig thuis. We weten allemaal dat opnemen in een instelling veel duurder is dan welke begeleiding ook.

Jeugdzorg
Wat betreft de Jeugdzorg, prima dat die nu de verantwoordelijkheid van de gemeente wordt maar ook de overdracht van deze taak heeft haken en ogen. Er worden marktwerking en diverse andere financiële prikkels ingebouwd en er komt voor de gehele jeugdzorg een eigen bijdrage. Vooral door die eigen bijdragen zal je zien dat mensen met weinig geld niet zelf aan gaan kloppen bij jeugdzorg, waardoor zaken gaan escaleren en al snel gedwongen, en u raadt het al, dure jeugdzorg nodig is.

Voorzitter, de tijd van onderhandelen en sportief meewerken is wat de SP betreft voorbij. Het kabinet schaft rechten van Rotterdammers af en maakt de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering. Mensen gaan wellicht in de toekomst hun recht op zorg en/of werk afdwingen via de rechter. Ook die kosten kunnen wij gaan betalen. Iedereen die denkt dat we hier als Rotterdam nog iets uit kunnen slepen is zeldzaam naïef. Ongeacht je politieke kleur en je mening over zaken als marktwerking in de jeugdzorg of de Wet Werken naar Vermogen moet je beseffen dat puur financieel gezien dit akkoord een ramp is voor Rotterdam. Er rest maar een ding; en dat is bot weigeren mee te werken. Om te beginnen door tegen te stemmen op de VNG vergadering op 8 juni.