Excuses zijn niet voldoende

20 april 2011

Excuses zijn niet voldoende

Wethouder Schrijer bood de raad vandaag meerdere malen zijn excuses aan voor de gemaakte fouten in de begroting van 2011. De 62 miljoen die we door verkeerd begroten nu te kort hebben moeten nu wel ergens vandaag gehaald worden.

De SP fractie vreest dat dit ten koste zal gaan van die groep mensen waarover het college beloofd heeft dat 'ze niet door de bodem zullen zakken'. Er zijn al bezuinigingen op het armoedebeleid, de voorzieningen voor gehandicapten en de banen van mensen in de Sociale Werkvoorziening aangekondigd.

Ook gaan er weer stemmen op dat de ID en WIW banen te duur zijn en teveel op ons budget voor re-integratie naar werk drukken.

Dit is een foute koers, vindt de SP. Josine Strörmann, raadslid: "Als het gaat om bezuinigingen bij Sozawe moeten we vooral niet de fout begaan om ID-, Wsw- of WIW banen te schrappen. Afgezien van het persoonlijke leed van de betrokkenen zie je ook dat je uiteindelijk als overheid deze mensen weer op je bordje krijgt. Soms in de bijstand, en soms in de maatschappelijke opvang."

Wat is er dan wel mogelijk? Strörmann: "We zitten nu in een situatie waarin we heel weinig geld hebben voor het aan het werk helpen van Rotterdammers. Externe re-integratiebureaus zijn nu te duur. Of ze effectief zijn of niet is inmiddels een achterhaalde discussie; er is simpelweg geen geld voor. Dus schrap zoveel mogelijk van deze contracten en laat de eigen dienst en de Roteb aan de slag gaan. Een logische volgende stap is stoppen met het project Full Engagement. Alle
verkiezingsbeloftes van lijsttrekker Schrijer ten spijt zien we aan de cijfers dat dit beleid nauwelijks of geen effect heeft gehad. Terug naar de basis: uitkeringen betalen en ambtenaren van Sozawe werkloze Rotterdammers laten helpen met het vinden van een baan."

Wethouder Schrijer holt van probleem naar probleem, is de stelling van de SP. Vandaag stelde hij het ontslag van 239 Wsw'ers bij Robedrijf uit tot 1 januari 2012. Maar hij leverde de Roteb geen bijbehorend budget. Dus voor de jaarwisseling zitten we weer met hetzelfde probleem. Ook is er al sprake van een vermindering van het aantal ID en WIW banen in de
stad, en door de rijksbezuinigingen hebben we dadelijk zeker duizend minder banen in de Sociale Werkvoorziening. Achter al deze problemen zitten echte Rotterdammers met echte banen. Deze mensen verdienen een structurele oplossing.