"Opheffen van bibliotheken is een aantasting van onze wijk"

9 maart 2011

"Opheffen van bibliotheken is een aantasting van onze wijk"

Volgende week donderdag 17 maart, op de dag van de literatuur, neemt de gemeenteraad een beslissing over de toekomst van de wijkbibliotheken in Hillegersberg en Schiebroek. Daarom werd vanmiddag in de commissie JOCS, het vestigingsbeleid van de bibliotheken besproken. Het actiecomité 'Red de Bieb' sprak vanmiddag voor de commissieleden tijdens de vergadering en sprak hun ongenoegen uit over de voorgenomen bezuinigingen.

Inge Overkleeft spreekt namens het actiecomite voor de commissie
Inge Overkleeft spreekt namens het actiecomité 'red de bied' voor de commissie

De reorganisatie naar aanleiding van de bezuinigingen op de bibliotheken, zorgt in de praktijk voor vier witte vlekken. Als de vestigingen in Hoek van Holland, Nesselande en zeker ook die in Schiebroek en Hillegersberg gaan sluiten, is dat een aantasting van de wijken.

Inge Overkleeft sprak namens het actiecomité voor de commissie JOCS: "De Bibliotheek is een basisvoorziening. Wanneer beide vestigingen worden gesloten, zullen de bewoners van de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek (40.000 inwoners) aangewezen zijn op de centrale bibliotheek in het stadscentrum. Vooral ouderen en minder mobiele bezoekers, maar ook zeker kinderen zullen worden getroffen."

Het actiecomite, bestaande uit verontruste bewoners en gesteund door de bewonersorganisaties uit Hillegersberg-Schiebroek en de SP Rotterdam, wordt ook gesteund door 90% van de scholen in deze deelgemeente, aldus Overkleeft. Tevens benadrukte zij de indirecte gevolgen van de sluiting van beide vestigingen. "Dat de sluiting niet alleen gevolgen heeft voor de taalontwikkeling van kinderen, maar ook voor hun verdere ontplooiing, hoeft geen betoog. Technisch lezen is nog altijd wat anders dan begrijpend lezen."

Dhr. Huijsman van Cosbo en Nel de Keus van het comite 'red de bieb'
Dhr. Huijsman van Cosbo en Nel Keus van het comité 'red de bieb'

De SP benadrukt de wijk- en sociale functie van de wijkbieb. SP-raadslid Josine Strörmann: "Niet alleen verstokte lezers maken gebruik van de ruimte van de bibliotheek maar ook kinderen die huiswerk maken en ouderen die voor een babbeltje komen. We begrijpen dat het te duur is om daar een bieb voor open te houden maar er moet dan in zo’n wijk wel weer iets vervangends komen voor deze groepen." Deze mening werd gedeeld door dhr. Husson Huijsman, die namens Cosbo, belangenbehartiger van alle Rotterdamse Senioren. "Ouderen zien er tegenop om naar het centrum of Alexanderpolder te gaan. Het is voor velen een dagelijks uitstapje, de bieb is een sociaal ontmoetingspunt en vraagbaak."

Het actiecomité is al een aantal weken bezig om handtekeningen op te halen voor het behoud van de bibliotheken. De ruim 4000 handtekeningen zullen vrijdag aangeboden worden aan Wethouder Laan.

U kunt hier online de petitie tekenen

Red de Bieb!