Toon u dit weekend solidair met de strijd voor vrijheid in Egypte

3 februari 2011

Toon u dit weekend solidair met de strijd voor vrijheid in Egypte

In de Arabische wereld is een strijd voor vrijheid en democratie gaande. In Jordanië en Jemen en Syrië klinkt de schreeuw om vrijheid. Na Tunesië en Algerije roept nu ook in Egypte het volk om democratie en het vertrek van dictator Mubarak. Wij willen dit niet onverlet voorbij laten gaan en daarom willen we ons zondag solidair tonen met de mensen daar. Zondag 6 februari zal er een solidariteitswake gehouden worden voor het WTC op de Coolsingel in Rotterdam. De wake begint om 17.00 en duurt tot 18.00.

Demo

De wake wordt georganiseerd door meerdere partijen die zich het lot van de Egyptische bevolking aantrekken, waaronder de SP, de PvdA, GroenLinks en de '6 April Beweging'. Het is belangrijk dat er in Egypte onmiddellijk persvrijheid komt; onmiddellijk onafhankelijke rechters worden aangesteld en dat er nieuwe vrije verkiezingen worden gehouden, met buitenlandse waarnemers én een nieuwe democratische grondwet. Mohamed El Baradei is de kandidaat van de 6 April beweging. Zij willen niet met huidige regering in zee gaan. Het huidige regime moet weg.

De bijeenkomst is een solidariteitswake met de bevolking van Egypte dat vrijheid en democratie wil. De SP steunt de volksopstand in Egypte en roept iedereen op deel te nemen aan de solidariteitsbijeenkomst op zondag 6 februari, van 17 uur 18 uur op de Coolsingel voor het WTC. Een aantal Tweede-Kamerleden, onder wie Harry van Bommel (SP) en Cherif Osman van de 6 april-beweging zullen erbij zijn. Verder zijn de Dichters voor Vrede en kinderkoor Al Wehdeh uitgenodigd. Van Bommel: ”Ook de val van Mubarak is niet genoeg. Het is vanzelfsprekend dat de bevolking van Egypte nu wil doorpakken en veilig stellen waarvoor het zoveel offers heeft gebracht. Daarom steunen we de eisen van de 6 April beweging."

Toon u solidair