Provincie moet niet meedoen in herindelingsklucht

25 februari 2011

Provincie moet niet meedoen in herindelingsklucht

"De provincie kan een regierol vervullen bij het proces van herindelingen tussen diverse gemeenten, maar het wordt een klucht als de bewoners niet zitten te wachten op een fusie." Dat was de stelling die de Provinciale SP-lijsttrekker Harre van der Nat gisteren neerzette bij het lijsttrekkersdebat dat georganiseerd was door CMO-Stimulans.

Harre van der Nat aan het woord bij het CMO-debat

Van der Nat betoogde dat de inwoners van een dorp of stad het laatste woord zouden moeten hebben bij de vraag of hun gemeente moet fuseren met andere gemeentes in de omgeving. Nu gaan deze fusies te vaak over de hoofden van de mensen heen, terwijl ze wel met de gevolgen worden geconfronteerd. Van der Nat: "Voorzieningen als het postkantoor, huisartsenzorg en de bieb verdwijnen meestal uit de kleine kernen en de afstand tussen burger en politiek wordt groter. Grotere gemeentes functioneren - zeker vanuit oogpunt van de bewoners - niet beter dan kleine."

De SP wil dan ook dat er voortaan een referendum plaats vindt als gemeentes van plan zijn om te fuseren en startte daarom vorige week een petitie om dat in de Tweede Kamer voor elkaar te krijgen. Komende tijd krijgen zo'n 250.000 Zuid-Hollanders te maken met een vorm van herindeling. Zo wordt deze zomer beslist over de herindeling van de Krimpenerwaard. Een onlangs gehouden steekproef in Waddinxveen, dat op termijn moet samengaan met Gouda, leerde in ieder geval dat de Waddinxveners niet op samenvoeging zitten te wachten.

Rozenburg
De discussie loopt parallel aan de manier waarop het dorp Rozenburg een jaar geleden als deelgemeente aan de stad Rotterdam is toegevoegd. Een aan de inwoners beloofd referendum hierover kwam er toen niet, ondanks aandringen van de SP in de Rotterdamse gemeenteraad. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "De Rozenburgers zijn hardstikke welkom in Rotterdam... maar er had maar een iemand over moeten beslissen: de Rozenburgers zelf!"

Teken de petitie voor volksraadpleging bij herindeling