"Instellingen moeten beter bereikbaar zijn met openbaar vervoer"

18 februari 2011

"Instellingen moeten beter bereikbaar zijn met openbaar vervoer"

Er moet meer geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer in plaats van erop bezuinigen. Veel maatschappelijke instellingen zoals ziekenhuizen, buurthuizen en verzorgingshuizen zijn niet altijd goed bereikbaar met het openbaar vervoer. “Alle maatschappelijke instellingen moeten een halte krijgen binnen 200 meter,” aldus kandidaat Statenlid Eva de Bakker tijdens het rondetafelgesprek bij het Vrouwen Netwerk Rotterdam.

Eva de Bakker in gesprek bij het vrouwennetwerk Rotterdam
Eva de Bakker tijdens het rondetafelgesprek

Afgelopen middag organiseerde het Vrouwen Netwerk Rotterdam een bijeenkomst met gemeenteraadsleden, deelraadsleden en kandidaat statenleden om te praten over de voorzieningen voor vrouwen en ouderen. Eva de Bakker, nummer vijf van de lijst voor de Provinciale Statenverkiezingen, nam deel namens de SP. De Bakker pleitte tijdens de bijeenkomst voor een investering in het openbaar vervoer en verzette zich tegen de sluiting van de wijkbibliotheken en buurthuizen.

De Bakker: “De SP verzet zich hevig tegen de afbraak van deze voorzieningen. Het bezuinigen op het openbaar vervoer en wijkvoorzieningen vergroot het risico op sociaal isolement. Om deze reden moet ook het openbaar vervoer voor 65 jaar en ouder gratis blijven. Zo kunnen de mensen mobiel blijven en contact blijven houden met anderen zodat ze niet vereenzamen”.

De andere partijen vonden het niet meer dan logisch dat iedereen moet mee betalen om de gevolgen van de crisis op te lossen. De SP vindt het verontrustend dat de rekening bij de ouderen wordt neergelegd door de stapeling van de bezuinigingen op de WMO, vervoer op maat en ontmoetingsplaatsen. De Bakker: "Schandalig! De ouderen hebben de crisis tenslotte niet veroorzaakt.”