Buurten in de Zernike

15 februari 2011

Buurten in de Zernike

Afgelopen week gingen actieve SP-ers uit Prins Alexander langs de deuren in de Zernikeflat in Ommoord om daar een enquête over leegstand af te nemen. Bij de SP waren enkele klachten over woningen die al vele jaren leeg staan in de flat binnengekomen.

PA

Op dit moment staan volgens de bewoners meer dan 15 woningen leeg in de flat. Woningbouwvereniging Com.wonen wil de leegkomende huurwoningen verkopen. Maar door de stagnerende woningmarkt leidt dit tot langdurige leegstand. De meeste bewoners voelen zich onprettig bij de vele lege woningen. Het maakt ze veelal niet uit of deze woningen verkocht of verhuurd worden, maar leeg laten staan vinden ze onacceptabel. Ook bewoners die eerder hun huurwoning kochten, wordt het nu vrijwel onmogelijk gemaakt om deze woning te verkopen. Com.wonen kiest tot nu toe alleen nog maar voor de optie 'verkopen'. Met als gevolg dat een woning op de eerste etage al zes jaar leeg staat. Deze woning is onlangs, net als enkele andere woningen, tijdelijk verhuurd aan een student, die als een "anti-kraak" in de woning zit. Binnenkort worden de gegevens van de enquête verzameld en zal de uitslag worden overhandigt aan Com.wonen. De SP steunt de wens van veel bewoners dat woningen die niet binnen een bepaalde tijd verkocht kunnen worden, terug gaan in de verhuur.