SP: Stop aantasting huurbescherming

26 januari 2011

SP: Stop aantasting huurbescherming

De SP-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad wil dat er een einde komt aan de groei van het aantal sociale huurwoningen dat beheerd wordt door antikraakbureaus of onterecht tijdelijk wordt verhuurd. Bewoners van antikraak panden hebben een belabberde rechtspositie, gebrek aan privacy en moeten vaak ook nog eens te veel betalen. Volgens fractievoorzitter Leo de Kleijn zorgt de toename van het aantal woningen dat niet meer op een reguliere manier verhuurd wordt voor een aantasting van de huurbescherming en de positie van huurders.

De Kleijn: “De afgelopen vijf jaar is het aantal antikraak bureaus toegenomen van vijf naar 42. Onze schatting is dat er in Rotterdam zo'n tweeduizend antikraak woningen zijn. De bewoners van deze huizen zijn overgeleverd aan de rechteloosheid en willekeur van die bureaus.”

In schriftelijke vragen wil de SP weten welke actie het college onderneemt tegen de toename van antikraak. De Kleijn: “De wethouder moet woningcorporaties aanspreken op hun verantwoordelijkheid om het ontstaan van een grote B categorie huurders te voorkomen.”

De SP wil dat antikraak in de sociale huursector in Rotterdam in de ban gedaan wordt en dat daarvoor in de plaats een sociale vorm van leegstandsbeheer komt.

De Kleijn: “Uitgangspunt is wat ons betreft dat huurwoningen gewoon op de normale manier verhuurd worden. In herstructureringsbuurten is het goed om woningen niet leeg te laten staan, maar tijdelijk te verhuren. Maar dan moeten we wel de rechten van die tijdelijke bewoners goed regelen. Bovendien wil ik voorkomen dat woningen onterecht niet regulier verhuurd worden. Veel sloop-nieuwbouw plannen zijn inmiddels op de lange baan geschoven of helemaal afgeblazen. In dat soort gevallen moet de gemeente de vergunning voor tijdelijk verhuur intrekken en corporaties dwingen om de woningen weer normaal te verhuren. En wat mij betreft is het dan netjes om de tijdelijke huurders – die er soms al jaren wonen – een vast huurcontract aan te bieden.”