Geen Rotterdammer door de bodem!

11 november 2010

Geen Rotterdammer door de bodem!

Geen Rotterdammer 'door de bodem'
Het college geeft aan dat er weliswaar bezuinigd moet worden, maar dat 'niemand door de bodem zal zakken'. De SP moet dat nog maar zien en wil ten eerste dat het college duidelijk maakt wat het precies bedoelt met 'door de bodem zakken' en ten tweede dat het ervoor zorgt dat Rotterdammers met de allerlaagste inkomens er inderdaad niet nog meer op achteruit gaan.

Hieronder vindt u een volledig overzicht van de moties die de SP bij de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad voor 2011 heeft ingediend. Lees hier meer (link hoofdverhaal) over de voorstellen en alternatieven van de SP.

Werk en inkomen/economie

Geen cent minder voor armoedebestrijding
Armoede leidt bij met name ouderen en kinderen tot sociale uitsluiting. Daarom stelt de SP voor geen cent van het budget voor armoedebestrijding af te halen.

Meer kredietbankfilialen
Als je schuldhulpverlening nodig hebt, dan kan je op dit moment terecht op maar één kantoor, dat aan de Schiekade. Voor wie weinig geld heeft, is de reis naar dit loket vaak te duur. De SP wil dat er een proef wordt gedaan met mobiele posten van de kredietbank in de wijken, zodat de mensen dichter bij huis geholpen kunnen worden.

WSW'ers niet in de bijstand
Het kabinet gaat bezuinigen op de mensen in de sociale werkvoorziening. Deze mensen kunnen vaak niet terecht in een gewone baan, maar zijn afhankelijk van een beschutte werkplaats. De SP wil dat de proef in Rotterdam om deze bezuinigen in te vullen, wordt gestopt.

Werk moet lonen
Werk moet lonen, vindt de SP. Iedereen heeft recht op vaste, minimale arbeidsvoorwaarden. De partij wil dat het college bij het schrijven van het programma Arbeidsmarktontwikkeling specifiek maatregelen treft tegen het groeiend aantal werkende armen in de stad.

Huisvesting en woonomgeving

Overkap de 's Gravendijkwal
Vier voorstellen voor het overkappen van de 's Gravendijkwal zijn er in de loop der jaren unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Misschien kan door de crisis niet morgen de eerste schop de grond in om het plan uit te voeren, maar dat is wat betreft de SP geen reden om het plan dan ook maar direct voor de toekomst te schrappen.

Sla bodem niet onder funderingsloket uit
Rotterdammers die problemen hebben met de fundering van hun huis kunnen bij de gemeente tegen gunstige voorwaarden geld lenen om de fundering te laten herstelling. Het college wil minder geld uittrekken voor deze leningen. De SP wil dat iedereen die zo'n lening nodig heeft die moet kunnen krijgen.

Huurteams te belangrijk om af te schaffen
De Huurteams in Rotterdam helpen bij het aanpakken van te hogen huren en achterstallig onderhoud van woningen. De SP vindt dat er daarom niet bezuinigd moet worden op achterstallig onderhoud.

Participatie en integratie

Hou de dagopvang Couwenburg open
Dagopvang de Couwenburg biedt plaats aan overlastgevende verslaafden. Dat werkt goed, want er is geen overlast voor de buurt en de medische dienst zorgt ervoor de gezondheid van de mensen. De SP vindt dat de Couwenburg pas mag sluiten – zoals nu het plan is van het college – als er een alternatief aan deze mensen geboden kan worden.

oudere daklozen niet op straat
Ook de opvang van het Leger des Heils voor dakloze 50-plussers moet de deuren sluiten. De SP pleitte ervoor dat niet te doen, omdat de bewoners een hechte groep zijn en het onduidelijk is waar een deel van hen anders moeten slapen.

Zorg en welzijn

Behoud hulpmiddelen chronisch zieken en gehandicapten
Chronisch zieken en gehandicapten maken meestal al meer kosten dan gezonde mensen. Daarom wil de SP niet dat er wordt bezuinigd op de individuele voorzieningen, zoals hulpmiddelen als een scootmobiel, woningaanpassing, huishoudelijke zorg.

Aanpak huiselijk geweld doorzetten
Juist de laatste jaren is de aandacht voor het aanpakken van huiselijk geweld gegroeid en de eerste succesjes zijn geboekt. Daarom is het juist nu belangrijk om door te zetten en bijvoorbeeld geld uit te geven om de wachtlijsten terug te dringen.

Openbaar vervoer

Meer OV in plaats van minder
Het nieuwe kabinet wil 40 miljoen bezuinigen op het openbaar vervoer in de stadsregio Rotterdam. Het kabinet wil deze bezuiniging bereiken door het vervoer voortaan openbaar aan te besteden. De SP weet zeker dat dat desastreuze gevolgen zal hebben op de frequentie, de dienstverlening en de fijnmazigheid en wil dan ook dat het stadsbestuur het kabinet duidelijk maakt dat deze bezuiniging van de baan moet.

Onderwijs en jongeren

Behoud schoolwerkwerken
6500 kinderen gaan per jaar op werkweek in een van de schoolbuitenhuizen in het bos. Daar leren ze over de natuur en het milieu, samenwerken en ze worden zelfstandiger, zo een week alleen van huis. De SP wil niet dat deze activiteit wordt wegbezuinigd.

Onderwijsinformatiecentrum De Meeuw
Het onderwijsinformatiecentrum van Stichting De Meeuw heeft een unieke collectie lesmateriaal heeft, waar veel scholen dankbaar gebruik van maken. Daarom moet de bezuiniging hierop worden teruggedraaid.

Natuur- en milieu-educatie
Rotterdamse jongeren komen niet snel in aanraking met natuur en milieu. Het is dan ook van belang dat onderwijs over deze onderwerpen niet wegbezuinigd wordt.

Hou het Onderwijsmuseum open
Het Onderwijsmuseum dreigt de deuren te moeten sluiten als de gemeente haar steun aan het museum intrekt. De SP wil dat het museum voldoende geld houdt om voorlopig open te blijven en dat de gemeente samen met het museum gaat kijken hoe er bespaard kan worden op de kosten.

Cultuur, sport en vrije tijd

Bokito moet blijven!
Diergaarde Blijdorp moet voor Rotterdam behouden en betaalbaar blijven. En als het college geld belooft te geven voor het verbouwen van de Rivierahal, dan moet ze die belofte waarmaken. Blijdorp zelf heeft een plan gemaakt om in tien jaar tijd de subsidie te kunnen afbouwen. Het college moet dat plan serieus bekijken.

Houd de bieb open!
Het college kondigt aan een groot aantal filialen van de bibliotheek te gaan sluiten om zo geld te besparen. Dit terwijl de gemeenteraad nog helemaal niet heeft gesproken en beslist over hoeveel bibliotheken voldoende zouden zijn voor Rotterdam. De bezuiniging op de bibliotheek moet dan ook van tafel.

Alleen wie 'em niet kent, bezuinigt op die tent
De bezuinigen op het Rotterdams Volkstheater moeten van de baan. Het theater organiseert en ondersteunt tal van buurtactiviteiten op het gebied van heater, dans, acrobatiek etc.

Overig

Geef dierenwethouder zak geld mee
Dier én mens zijn gebaat bij goed beleid op het gebied van dierenwelzijn. De SP wil dat de wethouder geld krijgt dat speciaal daarvoor is bedoeld.

Verbouw het dierenasiel
Het dierenasiel aan de Abraham van Stolkweg moet verbouwd worden om aan wettelijke eisen te kunnen voldoen. De ventilatie moet beter en de hondehokken groter. Het asiel zit krap bij kas, omdat de gemeente de opvang voor dieren niet volledig vergoed. De SP wil dan ook dat de gemeente de verbouwing betaalt.

Eigen vlees eerst
Het college vraagt aan de Rotterdamse burgers en instellingen om de komende tijd flink geld in te leveren. Als ze dat doet, vindt de SP, dan moet het stadsbestuur zelf ook bezuinigen: op de eigen ondersteuning, op dienstreizen (naar het buitenland) en op ceremoniële bijeenkomsten.

Rotterdam veilig
De SP vindt dat het stadsbestuur lef moet tonen en ernaar moet streven om in 2014 alle Rotterdamse wijken minimaal een 7,5 op de Veiligheidsindex te laten hebben.