SP: redt het openbaar vervoer in Rotterdam!

21 oktober 2010

SP: redt het openbaar vervoer in Rotterdam!

Het nieuwe kabinet wil dat de stadsregio Rotterdam veertig miljoen euro bezuinigt op het openbaar vervoer. Volgens het akkoord van VVD, PVV en CDA zijn die bezuinigingen mogelijk door het openbaar vervoer openbaar in de grote steden openbaar aan te besteden en "zonder dat de reiziger daar iets van merkt". Volgens de SP zal die miljoenen korting onvermijdelijk leiden tot verschraling van het aanbod, verhoging van de tarieven en forse verslechteringen voor het personeel. De partij roept de Stadsregio en gemeente Rotterdam op zich met hand en tand te verzetten tegen de voorgenomen kabinetsplannen.

Redt de RET!

SP fractievoorzitter Leo de Kleijn noemt het een "grove leugen" en "een illusie" dat de marktwerking een besparing op zou kunnen leveren van veertig miljoen, zonder kaalslag in het openbaar vervoer in de regio. De Kleijn: "Ga maar na. De stadsregio betaalt nu 166 miljoen euro aan de RET, een deel van dat geld bestaat uit kapitaallasten en uitgaven voor sociale veiligheid, die ook een ander vervoersbedrijf zal moeten betalen. Het kabinet denkt dat aanbesteden de kosten met een derde kan verlagen. Wie dat gelooft kletst echt uit zijn nek. Of je moet van plan zijn om voortaan met vrijwilligers als buschauffeur of trambestuurder te gaan rijden"

De voorzitter van de Stadsregio Rotterdam, Ahmed Aboutaleb, liet vorige week al weten de bezuinigingen op het openbaar vervoer aan te willen vechten. De SP vindt dat het niet moet blijven bij een bestuurlijke lobby in de richting van het kabinet. "Wat mij betreft gaan we snel reizigers en RET personeel informeren en actie voeren om de kabinetsplannen van tafel te krijgen," aldus Leo de Kleijn.

Het personeel van de RET is bezorgd over de bezuinigingen. De vakbonden en de OR beraden zich op acties. Ze kunnen daarbij rekenen op de steun van de SP. "Veel mensen in de stad zijn afhankelijk van fijnmazig en frequent openbaar vervoer. In plaats van minder moet het juist beter. Dat kan prima met de RET. Het dogma van de VVD dat alles overgelaten kan worden aan de markt en de marktwerking heeft de afgelopen jaren al geleid tot forse verslechteringen in bijvoorbeeld de thuiszorg en de post. Dat mogen we niet nog eens laten gebeuren. Ik zeg: redt de RET, onze RET!"