“Het College van de voedselbanken en de charitas”

14 oktober 2010

“Het College van de voedselbanken en de charitas”

De SP wil dat Rotterdammers met een laag inkomen niet de dupe worden van de bezuinigingen van het stadsbestuur. Het college gaat 250 miljoen bezuinigen op de gemeentelijke begroting en wil dat geld onder meer weghalen bij de bijzondere bijstand, de huishoudelijke hulp, voorzieningen voor daklozen, de bibliotheek, de kindertoelage, de toelage 65-plus en het kaartje voor Blijdorp. "Dit is het college van de voedselbanken en de charitas", stelde fractievoorzitter tijdens de algemene beschouwingen over de plannen van het college, vandaag in de gemeenteraad.

De Kleijn zei geschrokken te zijn van de laconieke toon van het PvdA-VVD-D66-CDA college. "Wat een gebrek aan urgentie en en wat een gebrek aan besef van de problemen waarmee tienduizenden Rotterdammers de komende jaren te maken zullen krijgen!" De bezuinigingen van het stadsbestuur op de armoedebestrijding, de voorzieningen in de wijken en de volkshuisvesting komen bovenop het slechte nieuws uit Den Haag. "Mark Rutte wordt de aanvoerder van een kabinet waarbij de villabewoner uit Wassenaar zijn vingers aflikt en de buschauffeur uit Rotterdam-Zuid de rekening mag betalen. Een rekening van 18 miljard euro. De lage en middeninkomens, zo'n tachtig procent of meer van de Rotterdammers, draaien op voor het tekort."

De Kleijn verweet het stadsbestuur een slappe houding tegenover het meest rechtse kabinet ooit. "In plaats van op te komen voor de Rotterdammers zit het college stil als een schaap dat afwacht om geschoren te worden. Het lijkt wel een 'wij gedogen een beetje mee' college. Onbegrijpelijk, zeker voor de PvdA wethouders. Wethouder Schrijer gaf vorige week aan geen problemen te zien in wat sommigen Bruin I noemen, maar wat ik liever het zesde kabinet Colijn noem. Gewoon zaken doen, liet de politiek leider van de PvdA weten. We krijgen een kabinet dat veertig procent van de Rotterdammers wegzet als probleem. De kaalslag van Rutte I gaat de tegenstellingen in de stad verscherpen. Het is nu aan de Rotterdamse politiek om daar stelling tegen te nemen. Wat de SP betreft is het 'spandoeken uit de kast'."

Voor de aanpak van Wethouder Schrijer die de goocheldoos opentrekt met zogenaamde 'werkloosheidsvrije wijken' had de Kleijn geen goed woord over. "De amerikanisering van onze sociale zekerheid krijgt vorm met de goed Amerikaanse term 'full engagement'. Rotterdamse werklozen komen voor nop in de aanbieding, op straffe van verlies van hun uitkering. Uw enthousiasme voor de loondispensatie pilot betekent dat ook WSW-ers niet meer veilig zijn. Zo werkt u mee aan de ondermijning van het minimumloon. Werken voor een uitkering in plaats van 'werk dat moet lonen'. Dat wordt met dit college de nieuwe Rotterdamse norm voor de rafelranden van de arbeidsmarkt."

Tijdens de behandeling van de begroting de komende weken zal de SP voorstellen doen om het gure tij te keren. Een motie om de korting van zes miljoen op de bijzondere bijstand ongedaan te maken diende de partij vandaag alvast in. "Armoede, met name voor kinderen en ouderen, leidt tot sociale uitsluiting. Als de raad hiermee akkoord gaat zakken we door de bodem van beschaafdheid".