SP: College, kom eens op voor Rotterdam!

20 september 2010

SP: College, kom eens op voor Rotterdam!

Rotterdam dreigt zwaar de klos te worden op Prinsjesdag. De SP vindt dat het stadsbestuur krachtig moet protesteren tegen de plannen van de demissionaire regering. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: “De forse bezuinigingen op inburgering, armoedebestrijding en kinderopvang treffen Rotterdam in het hart van haar sociaal beleid. Het motto van dit college ‘Ruimte voor talent’, dreigt zo een lege belofte te worden.”

De SP-fractievoorzitter roept burgemeester Aboutaleb en de acht wethouders op in het geweer te komen tegen de kabinetsplannen. De Kleijn: “We zitten hier toch op het stadhuis voor de Rotterdammers, dus zeg ik: College, kom eens op voor Rotterdam!”

De kabinetsplannen pakken volgens de SP desastreus uit voor een belangrijk deel van de Rotterdamse bevolking. Het geld voor inburgering en taallessen wordt volgend jaar met 100 miljoen en de jaren daarna met 340 miljoen gekort. De 80.000 Rotterdammers met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal mogen het van dit kabinet zelf uitzoeken en zelf betalen. Ook op de armoedebestrijding en de bijstand wil het kabinet fors bezuinigen. In Rotterdam wonen 60.000 huishouden die het moeten doen met een inkomen tot 120 procent van het sociaal minimum. Veel daarvan zijn ouderen en gezinnen met kinderen. Bezuinigingen op het armoedebeleid zal direct leiden tot meer zichtbare armoede in de stad. De verhoging van de ouderlijke bijdrage aan de kinderopvang zal de talentonwikkeling van, helaas, veel vrouwen en juist mensen met een lager inkomen sterk doen verminderen

Op 29 september organiseert de vakbeweging een eerste protest tegen de bezuinigingen van dit kabinet en de aangekondigde bezuinigingsplannen van een mogelijk kabinet Rutte 1. Leo de Kleijn: “Ik ga zeker mee demonstreren op het Binnenhof. De rekening van de crisis wordt nu eenzijdig op het bordje gelegd van mensen met een bescheiden inkomen; de Rotterdamse werkende armen, de ouderen, de bijstandsmoeders. Ik zal er staan voor die Rotterdammers. Het zou een mooi signaal zijn als de burgemeester van Rotterdam mijn voorbeeld volgt en voorop loopt.”