Red de Postbode! Actie in Rotterdam

12 september 2010

Red de Postbode! Actie in Rotterdam

Honderden postbodes demonstreerden zaterdag tegen het dreigende massaontslag bij TNT. Door de marktwerking in de postsector dreigen 15.000 medewerkers van de TNT hun baan te verliezen. SP-Tweede Kamerlid en initiatiefneemster van 'Red de Postbode' Sharon Gesthuizen riep op tot actie.

Sharon Gesthuizen spreekt de menigte toe

TNT stelt alles in het werk om dure vaste te krachten de deur uit te werken en daarvoor in de plaats oproepkrachten in dienst te nemen. Werknemers die zich actief verzetten tegen de dreigende ontslagen worden ook nog eens bedreigd en geïntimideerd door de directie. Dit is onacceptabel!

Actie

SP-fractievoorzitter Emile Roemer vond dat er maar één woord mogelijk was om de wijze waarop TNT met haar werknemers omgaat te duiden: uitbuiting! Ook de vakbonden Abvakabo en CNV Publiekszaken schaarden zich achter de postbodes. AbvaKabo bondsbestuurslid Lot van Baaren: "De weerstandskas is opengesteld voor het geval de leden besluiten tot acties over te gaan." En Inge Bakker van CNV Publiekszaken: "Stukloon is onacceptabel en postbodes hebben het recht op fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden."

Een impressie van de demonstratie