Plan explosieve huurverhoging onacceptabel

7 september 2010

Plan explosieve huurverhoging onacceptabel

Volgens onderzoek van de Woonbond zijn corporaties van plan de huren van vrijkomende woningen fors op te trekken. Ook Rotterdamse corporaties worden hierbij in het onderzoek genoemd. De SP-fractie maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling en stelt schriftelijke vragen.

In het onderzoek van de Woonbond komen de Amsterdamse corporaties als grootste stijgers uit de bus, maar ook een aantal Rotterdamse corporaties heeft aangegeven om bij wisseling van de huurder de huren fors op te trekken. De corporaties in Zuid-Holland zullen de huren optrekken met 11 procent tot 85 procent van de maximaal toegestane huur.

De SP-fractie maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling. Forse huurverhogingen bij nieuwe verhuur maakt de woning voor mensen die zijn aangewezen op een sociale huurwoning onbetaalbaar. Bovendien zal ook de gewenste doorstroming hierdoor stagneren en zullen mensen met een laag inkomen nog meer afhankelijk worden van toeslagen. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Het is onacceptabel dat mensen die zijn aangewezen op een sociale huurwoning geconfronteerd worden met een huurstijging van rond de tien procent. Ik wil dan ook dat de wethouder afspraken maakt met de corporaties in Rotterdam.”