SP: bezuinig niet op allerarmsten

30 augustus 2010

SP: bezuinig niet op allerarmsten

"Ordinair." Een ander woord heeft de SP-fractie niet voor de voorgenomen korting op mensen met een bijstandsuitkering. Het geeft in de ogen van de partij geen pas om bezuinigingen neer te leggen bij mensen die toch al op het bestaansminimum leven. Bovendien lapt wethouder Schrijer met de kortingsmaatregel de stem van de gemeenteraad aan z'n laars. SP-woordvoerder Josine Strömann: "Ik ben razend, heb vragen gesteld aan de wethouder en wil zo snel mogelijk het debat hierover voeren in de raad."

De SP vindt het ongehoord dat er gekort gaat worden op de tegemoetkoming in de inrichtingskosten, een onderdeel van de bijzondere bijstand. Vorig jaar al kwam er een bezuiniging richting een andere kwetsbare groep: de 150 euro per jaar die chronisch zieken en gehandicapten als extraatje kregen werd hen afgepakt. Strörmann: "Het is ordinair om de bezuinigingen op het bord te gooien van de allerarmsten in deze stad. Bij hen telt elke eurocent."

Met de aangekondigde bezuinigingen lapt de wethouder bovendien de stem van de gemeenteraad van Rotterdam aan z'n laars. De SP-fractie vindt het een slechte zaak dat de dienst Sociale Zaken zonder een beslissing van de gemeenteraad alvast bezuinigingsplannen aankondigt aan haar cliënten: het zorgt voor ontzettend veel onrust bij een helaas steeds groter wordende groep Rotterdammers. Strörmann: "De SP wil dit soort bezuinigingen maar ook dit soort onrustzaaierij zoveel mogelijk voorkomen. Rotterdammers met een smalle beurs; uitkeringsgerechtigden, chronisch zieken, gehandicapten en natuurlijk de 65-plussers met alleen AOW zitten echt niet te wachten op nog meer zorgen."

De SP vindt dat over dergelijke ingrijpende bezuinigingen een debat in de raad gevoerd moet worden. Eind september zou het college de raad een uitwerking voorleggen van de miljoenenbezuinigingen op de bijzondere bijstand. Strörmann: "Nu deze maatregel is uitgelekt, wil ik weten wat voor onheil de wethouder nog meer in petto heeft voor de cliënten van de dienst Sociale Zaken."

Geen eurocent minder voor armoedebestrijding