22 mei 2010

WATT to do?

WATT nu weer? Poppodium WATT heeft te kampen met oude schulden van vorige eigenaren en geluidsoverlast van het luchtzuiveringssysteem. Dit brengt het enige middelgrote poppodium in het centrum van Rotterdam weer in de financiële problemen.

Edwin de Voigt, medewerker SP-fractie Rotterdam

Na de verplichte fusie met poppodium Waterfront kwam er een onderhandelaars-akkoord dat de tekorten van WATT zou moeten dekken. De oude eigenaren waren verdwenen en er was dus geen echt plan, draaiboek of administratie - geen overdracht dus. Later bleek het podium, voor de fusie, 150.000 euro per maand verlies te hebben geleden en stonden er nog tonnen schuld open. En dan hebben we het nog niet gehad over de miljoenen exploitatieverlies.

Het huidige WATT heeft na de fusie wel het uitgaanspubliek van beide podia binnen kunnen houden en was ze het eerste kwartaal van dit jaar rendabel. In 2009 brachten 120.000 muziekliefhebbers een bezoekje aan een concert in de club. Dus dat spreekt allemaal voor ze.

Het podium heeft veel geïnvesteerd in geluidsisolatie, dat wil zeggen tegen geluidoverlast van muziek, maar nu gooit het luchtzuiveringsysteem roet in het eten.Volgens sommigen gaat het om twee bewoners die hierover klagen. Maar we weten dat het om meer bewoners gaat, maar zij laten hun klachten niet allemaal officieel registeren bij de
Milieudienst ofwel DCMR. Kosten om dat geluid weer te isoleren: 2 miljoen. Doet WATT dat niet dan voldoen ze niet aan de milieuwetgeving en dan kan de burgemeester de stekker eruit trekken: geen Watt meer, geen volt, ampère, geen vonkje, spots uit.

WATT nu? De gemeente is er niet om de meer dan zeventig werknemers van WATT aan het werk te houden, hoe vervelend dat ook klinkt. De gemeenteraad is er wel om laks gemeentebeleid te bekritiseren en om gesubsidieerde instellingen zo zorgvuldig mogelijk te monitoren. Maar we zijn er vooral om Rotterdammers een fatsoenlijk cultureel aanbod te bieden en popmuziek is daar een volwaardig onderdeel van. Niet tegen elke prijs, maar een middelgroot podium in de binnenstad is gewoon nodig. WATT heeft natuurlijk een meerwaarde voor de levendigheid van de woonbuurt, maar brengt ook overlast met zich mee. De ligging voor bezoekers is perfect: het ligt op steenworp afstand van het Centraal Station. Maar het gebouw zelf - daar valt veel op aan te merken, zelfs na de vele verbouwingen. Je kan het gezicht duurzaam laten botoxen (imago opbouwen), de bikinilijn waxen (sexy maken), de hele zooi strippen (ruimte scheppen) en hier daar wat liposuctie (doelen bijstellen), maar het blijft een lelijk en vooral onhandig ding, die oude bioscoop op de West-Kruiskade. Het leent zich eigenlijk niet als poppodium.

Laten we WATT niet langer keer op keer reanimeren met miljoenen volts. Op locatie helemaal plat gooien en opnieuw opbouwen is een nog veel beter idee op de lange termijn. Anders moeten we echt op zoek naar een nieuwe locatie voor een middelgroot poppodium in de binnenstad, in de toekomstige City Lounge, liefst in handen van de gemeente om louche projectontwikkelaars de wind uit de zeilen te houden. Want daar is het mis gegaan, helemaal in den beginne: toen de gemeenteraad, behalve de SP-fractie, het toenmalige Nighttown niet wilde overnemen. Toen is alles uit handen gegeven.

Gaat WATT weg, dan verdwijnen er eigenlijk twee podia. Een aderlating, een stad als Rotterdam onwaardig. Maar telkens miljoenen pompen in een dure botox-pop is ook niet alles. De programmering zou tijdelijk in het recent opgeknapte Waterfront-gebouw geparkeerd kunnen worden: als ze tenminste even geen exorbitante huur hoeven te betalen aan het gemeentelijk ontwikkelingsbedrijf OBR - een krankzinnige broekzak-vestzak constructie. Bouw een nieuw podium, maar haal het geld daarvoor niet allemaal uit de cultuurpot: dat is ook zonde. Het urban podium kan best een paar miljoen missen (15 miljoen) en over een paar jaar is het weer Rock-'n-roll midden in de binnenstad, zoals het hoort. De stekker erin, dat is pas duurzaam.

Maar ja, dat doen ze natuurlijk niet, dat is lange termijn-denken, helemaal niet van deze tijd. Dus dan maar pompen want anders verzuipen. WATT anders?