Zet mensen niet op straat bij vrieskou

14 april 2010

Zet mensen niet op straat bij vrieskou

Je zou het haast vergeten, nu de eerste zonnestralen de Nederlandse lente warm kleuren, maar nog maar twee maanden geleden vroor het dat het kraakte. Ook toen werden zonder pardon uitgeprocedeerde asielzoekers op straat gezet. Interkerkelijke werkgroep Welkom Onthaal wil voorkomen dat dat komende winter weer gebeurt en haalde handtekeningen op. Gisteren bood de werkgroep om 13.00 uur de handtekeningen aan aan de vaste Tweede-Kamercommissie van Justitie.

Connie van den Broek biedt de handtekeningen aan

Welkom Onthaal-woordvoerder Connie van den Broek biedt de handtekeningen aan. Links naast hem SP-Kamerlid Krista van Velzen

Welkom Onthaal vindt het een schande dat mensen bij temperaturen onder nul op straat worden gezet. De mensen worden niet geïnformeerd waar ze voor onderdak naar toe kunnen, het centrum van de stad waar het Uitzetcentrum is gevestigd is meestal een paar kilometer weg. Woordvoerder Connie van den Broek: “We spreken over enkele tientallen mensen per jaar die met wat schamele bezittingen en een paar euro de vrieskou in worden gestuurd. Zo'n beleid is Nederland onwaardig.”

Welkom Onthaal haalde handtekeningen op om het protest tegen deze misstand kracht bij te zetten. Gisteren werden ze in de Tweede Kamer aangeboden aan de vaste Kamercommissie voor Justitie. Een aantal Kamerleden, waaronder Krista van Velzen (SP), Hans Spekman (PvdA), Ed Anker (ChristenUnie) en Naïma Azough (Groen Links) namen de handtekeningen in ontvangst. De delegatie bestond uit Connie van den Broek (Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt, Stichting Mara), Ds. Dick Couvée (Diaconaal Centrum Pauluskerk Rotterdam), Ds. Piet de Jong (Pelgrimskerk, Rotterdam), Ide Rietveld, (diaken, deelnemer wake bij Uitzetcentrum Zestienhoven), Drs Kitty R. Notenboom en enkele leden van de bezoekersgroep van het Uitzetcentrum. Van den Broek: “Asielzoekers lijken een onzichtbare groep in onze samenleving, maar dat is geen reden om ze de kou in te gooien. We willen dat het nieuwe kabinet het zo regelt, dat dat niet meer kan gebeuren.”

Welkom Onthaal is een samenwerking van KSA, GCW, Stichting MARA en de Rotterdamse SP.