SP: zet vaart in de stadsferry

26 april 2010

SP: zet vaart in de stadsferry

De RET is van plan voorlopig niet te investeren in de uitbreiding van het vervoer over water, in verband met dreigende bezuinigingen op openbaar vervoer. Daardoor ligt de aanschaf van zeven nieuwe stadsferries stil. Dat meldt RTV Rijnmond op 25 april. De gemeenteraad heeft een aantal keer met veel enthousiasme gesproken over de stadsferries, en de SP is daarom verbaasd dat het plan nu plotseling uit- of afgesteld wordt. Daarom wil de SP dat de gemeenteraad er aanstaande donderdag over praat.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "Op allerlei plekken - bij de brandweer, in de jeugdzorg, in het openbaar vervoer - dreigt vooruit gelopen te worden op bezuinigingen die er nog niet zijn. Wat betreft openbaar vervoer wordt zelfs gesproken over een structurele bezuiniging van 24 miljoen. De SP wil niet dat bezuinigingen al uitgevoerd worden voordat er politiek over besloten is. De stadsferry is en blijft een goed idee: het is juist hoognodig dat er in de regio Rotterdam meer in kwalitatief goed openbaar vervoer wordt geïnvesteerd."