Coalitieadvies: niet over links

1 april 2010

Coalitieadvies: niet over links

Gisteren presenteerde Pieter Winsemius de mogelijkheden tot het vormen van een nieuw college voor Rotterdam. De combinatie PvdA, D66, VVD en CDA verdient zijn voorkeur en dus gaan deze partijen als eerste coalitieonderhandelingen voeren. De SP had graag de samenwerking met de linkse partijen onderzocht.

De SP vindt het jammer dat de mogelijkheid tot samenwerken van SP, PvdA, GroenLinks en D66 niet als te onderzoeken variant uit de bus kwam. Ook deze combinatie van partijen vormt een meerderheid. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Dat had de kans geweest om met Rotterdam een echt sociale koers te gaan varen.”

Met een koers door het midden zal er – zo is te verwachten – niet veel veranderen in de stad. Volgende week starten de onderhandelingen. De Kleijn: “Er ligt natuurlijk nog geen akkoord, maar ik ben bang dat dit een college wordt dat op de winkel gaat passen, in plaats van de grote problemen in de stad op te lossen.”