D66 houdt samenwerking met Leefbaar open

2 maart 2010

D66 houdt samenwerking met Leefbaar open

De SP ziet samenwerking met Leefbaar Rotterdam in een nieuw stadsbestuur niet zitten: Leefbaar heeft erg rechtse standpunten over armoede, huisvesting, veiligheid en integratie die hemelsbreed verwijderd liggen van de standpunten van de SP. Ook GroenLinks en de PvdA willen niet samenwerken met Leefbaar. Tijdens het TV-Rijnmonddebat afgelopen zondag bleek echter dat D66 geen uitspraak durfde te doen over een coalitie met Leefbaar Rotterdam.

Op de vraag van de presentatrice “Met wie zou u het liefst een coalitie vormen?” wilde D66’er Belhaj Leefbaar niet uitsluiten. Pastors van Leefbaar Rotterdam gaf aan dat D66, net als VVD en CDA, “programmatisch” dichter bij zijn partij ligt.

D66 bleek tijdens het debat het meeste moeite te hebben met de ideeën van Leefbaar over duurzaamheid en lastenverlaging. Blijkbaar valt er over de meest rampzalige Leefbaar-ideeën wel met D66 te praten – zoals het bezuinigen op armoedebeleid en welzijn, en preventief fouilleren in de hele stad.

SP-lijsttrekker Leo de Kleijn: “Het debat liet zien dat de rechtse partijen – Leefbaar, D66, VVD en CDA – elkaar al opzoeken. Dat D66 gewoon een rechtse partij is, wisten we al langer. Landelijk trekt D66 stemmen door Wilders scherp te veroordelen. Maar als het erop aankomt, zijn ze bereid met Wilders’ favoriete Rotterdamse partij in zee te gaan. En die liefde is blijkbaar wederzijds.”

De Kleijn roept kiezers op om een links college mogelijk te maken: “Ik vraag Rotterdammers zo links mogelijk te stemmen: SP dus. Alleen zo wordt duidelijk dat Rotterdam geen rechtse winter, maar een linkse lente wil - en kan er na de verkiezingen een links stadsbestuur komen dat Rotterdam écht menselijker en socialer gaat maken."

Het gehele lijsttrekkersdebat van RTV Rijnmond (1:17) op YouTube