Uitbreiding Rotterdamwet asociaal en niet effectief

21 februari 2010

Uitbreiding Rotterdamwet asociaal en niet effectief

De uitbreiding van de Rotterdamwet is asociaal en niet effectief, dat betoogde de SP-fractie afgelopen donderdag bij de raadsvergadering waarin over de wet werd gesproken. De wet verbiedt mensen die te weinig verdienen zich in bepaalde delen van Rotterdam te vestigen. Voortaan is ook de wijk Bloemhof verboden gebied voor werklozen en mensen met een laag inkomen.

Leo de KleijnAl sinds de invoering van de wet heeft de SP-fractie grote bezwaren. De wet discrimineert mensen met een lager inkomen, de wet sluit mensen uit en de wet is duur – 1 miljoen euro per jaar – vanwege bureaucratische rompslomp die met het aanvragen van een verplichte huisvestingsvergunning voor bepaalde delen van Rotterdam gepaard gaat. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn: “Mensen die arm zijn moet je niet weren uit bepaalde wijken. Arme mensen zijn geen probleem, arme mensen hébben een probleem.”

De Rotterdamwet geldt al jaren voor de Tarwewijk, Hillesluis, Carnisse en Oud-Charlois. De wijk Bloemhof wordt nu aan dit rijtje toegevoegd. De wet zou effectief zijn omdat in de genoemde wijken het evenwicht tussen werkenden en werklozen gezonder zou zijn. De Kleijn: “Nogal wiedes dat er minder werklozen komen in een wijk als je ze verbiedt er te wonen. Maar gaat het daardoor beter met de wijk? Veroorzaak je automatisch problemen als je een laag inkomen hebt? En dan stellen we nog niet de vraag hoe het gaat met de persoon die graag in de wijk wilde komen wonen.”

Een motie van Leefbaar Rotterdam, gesteund door de VVD, pleitte ervoor de Rotterdamwet uit te breiden naar heel Rotterdam. Dat zou betekenen dat niemand met een laag inkomen de stad nog inkomt. De Kleijn; “Dat zou echt een hek om Rotterdam betekenen. Je mag van deze partijen wel in Rotterdam werken achter de kassa, of als schoonmaker, maar je mag niet in de stad wonen.” De motie haalde het niet.

Rotterdamwet is onwettig 22-01-2008