Studenten demonstreren tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs

5 februari 2010

Studenten demonstreren tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs

Gisteren demonstreerden ongeveer 200 studenten aan de Erasmus Universiteit tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs. Zij lieten Minister Plasterk weten dat het nu genoeg is met zijn bezuinigingsdrift en dat goed en betaalbaar hoger onderwijs noodzakelijk is.

De hele week is er door studenten in heel Nederland actie gevoerd om de bezuinigingen in het hoger onderwijs een halt toe te roepen. Gisteren kwamen studenten uit verschillende steden bijeen om Plasterk te laten weten dat het onacceptabel is dat de kosten voor de studenten omhoog gaan, en dat tegelijkertijd de kwaliteit steeds verder daalt. De SP steunt de studenten in hun strijd en was dan ook aanwezig bij de demonstratie.

Spandoek van ROOD

De studenten werden toegesproken door onder andere Gerard Oosterwijk, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond en door SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk. Jasper van Dijk vertelde de studenten dat dit slechts het begin is. Er zullen nog veel grotere acties gaan volgen om het kabinet te overtuigen dat ze van het hoger onderwijs af moet blijven. Ook zei hij dat het slechts mooie woorden zijn dat het geld van de eventuele bezuinigingen op de studiefinanciering wordt geïnvesteerd in kwalitatief onderwijs. 'Trap er niet in, studenten!' aldus van Dijk.

Jasper van Dijk spreekt de studenten toe

Namens de actievoerende schoonmakers sprak vakbondsorganiser en nummer vier op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van de Rotterdamse SP Saïd Afalah de boze studenten toe. Afalah: "Als de studiebeurs afgeschaft wordt en wanneer er nog meer op het hoger onderwijs bezuinigd gaat worden, dan zullen de kinderen van de schoonmakers nooit meer naar de universiteit kunnen; simpelweg omdat het dan te duur is. Dat is onacceptabel."

Saïd spreekt de studenten toe
Saïd Afalah spreekt de boze studenten toe

Minister Plasterk kwam de studenten ook toepspreken en hij zei dat bezuinigingen onontkoombaar zijn, maar dat de kwaliteit en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs niet in het geding mogen komen. 'Geen woorden, maar daden!' was de luide reactie hierop van de studenten. De strijd is nog niet gestreden en de komende periode zullen er meer acties moeten volgen om Plasterk ervan te doordringen dat bezuinigingen uit den boze zijn.

Plasterk spreekt de menigte toe

Teken de petitie