'Over de Balk'-prijs: stem voor de grootste blunder van dit college

16 februari 2010

'Over de Balk'-prijs: stem voor de grootste blunder van dit college

De SP presenteert vandaag zes nominaties voor de 'Over de Balk'-prijs. Via deze website kunnen Rotterdammers stemmen wat zij de grootste blunder van het huidige gemeentebestuur vinden. Aan het project met de meeste stemmen reikt de SP volgende week een bijzondere prijs uit. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn: "Het huidige gemeentebestuur heeft de afgelopen jaren veel geld over de balk gegooid. Tientallen miljoenen zijn uitgegeven aan zaken die nooit zoveel hadden mogen kosten."

De zes genomineerden zijn de Blunderput (55 miljoen boven budget); de ICT van de gemeente (tientallen miljoenen te veel per jaar); de City Marketing van Rotterdam (inclusief het logo 'World port world city' à 270.000 euro); het spekken van de projectontwikkelaars met 200 miljoen; het Warmtebedrijf (30 miljoen weggegooid); en de topsalarissen bij bedrijven waar de gemeente eigenaar van is (tot wel 5 ton per jaar).

Leo de Kleijn: "Overal wordt nu geroepen dat de gemeente straks 300 miljoen moet gaan bezuinigen. Wat de SP betreft wordt er niet bezuinigd op armoedebestrijding, huisvesting, of voorzieningen in de wijken. Als het gemeentebestuur grote projecten en topsalarissen niet zo uit de hand zou laten lopen, en minder het bedrijfsleven zou spekken... dan zou dat al heel veel geld schelen."

Bekijk hier de nominaties, en stem!