Armoede bestrijden en kansen geven

25 februari 2010

Armoede bestrijden en kansen geven

Onder de titel “een brug van vertrouwen” organiseerden de stichting Humanitas en Mega Productions gisteren een lijsttrekkersdebat over integratie. Leo de Kleijn betoogde voor ruim 350 mensen dat integratie vooral moet gaan over het wegwerken van achterstanden. “Armoede bestrijden, zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en goed onderwijs, perspectief bieden op een leuke, zinvolle baan, dat zijn de sleutelwoorden.”

Leo de Kleijn in debat met VVD-er Baljeu

Terwijl de CDA, PvdA , D66 en Leefbaar Rotterdam zich met vragen rond de verantwoordelijkheid voor het taalachterstand en tucht en orde in scholen bezig hielden, onderstreepte de Kleijn wat volgens de SP de kern van de zaak is: “We hebben de stad laten verloederen. 10 tot 15 procent van de Rotterdammers kan niet meekomen.” Om dat te veranderen moet onder andere de armoede in de stad aangepakt worden. Daarnaast moet er gezorgd worden voor betere, betaalbare woningen. De Kleijn: “Een kind moet rustig huiswerk kunnen maken en dat niet met drie broertjes of zusjes aan de keukentafel moeten doen.”

Partijen die migranten neerzetten als niets-presterende profiteurs konden niet rekenen op begrip uit de zaal. Ook niet op begrip van de SP. De Kleijn: “Ik word er doodmoe van dat hele groepen mensen zo worden neergezet. Waar is de aandacht voor de positieve verhalen die als voorbeeld kunnen dienen?” Belangrijker is het, zo vindt de SP, dat mensen perspectief wordt geboden, op het gebied van goed onderwijs en werk, op een niveau dat bij de persoon past. De Kleijn: “Investeren in mensen is het enige dat helpt. Dat is goed voor de mensen zelf, én daarmee voor de stad.”

De leefbaarheid in de wijken, het laatste thema van het debat, hangt nauw samen met veiligheid, zo menen alle partijen. Meer politie op straat was dan ook geen omstreden onderwerp. De Kleijn benadrukte echter dat het voorkómen van criminaliteit nog veel belangrijker is en meer politie niet alle problemen kan oplossen. Veiligheid zit volgens de Kleijn ook in welzijnswerk, jongerenwerk en onderwijs. Bezuinigingen op deze gebieden zijn dus net zo erg als op de politie te bezuinigen. De Kleijn: “De enige instantie waarvoor geen wachtlijst bestaat, is de jeugdgevangenis... en daar is nog geen enkel kind beter van geworden.”