'Als Balkenende op Rotterdam wil bezuinigen, gaan we naar het Malieveld!'

1 februari 2010

'Als Balkenende op Rotterdam wil bezuinigen, gaan we naar het Malieveld!'

De gemeente Rotterdam moet zich niet voorbereiden op bezuinigingen op het gemeentefonds, maar daar juist tegen in het geweer komen. Dat vinden SP-lijsttrekker Leo de Kleijn en kandidaat-raadslid Kevin Levie. Als de landelijke bezuinigingen op de hele overheid doorgaan, zou dat betekenen dat er twintig procent op Rotterdam bezuinigd wordt: zo'n 300 miljoen euro. De Kleijn: “Als Balkenende en Bos 300 miljoen op Rotterdam willen bezuinigen, gaan wij daar niet mee akkoord – dan gaan we met zoveel mogelijk Rotterdammers naar het Malieveld!”

Leo de KleijnKevin LevieWat de SP betreft moeten de landelijke bezuinigingen van tafel – op bijvoorbeeld zorg en onderwijs mag niet bezuinigd worden, en op de gemeenten ook niet. Kevin Levie: “300 Miljoen euro bezuinigen zou een sociale ramp betekenen voor Rotterdam: voor voorzieningen in de Rotterdamse buurten, voor het bestrijden van de armoede, en voor het opknappen van de oude stadswijken. De gemeente Rotterdam moet niet akkoord gaan met bezuinigingen op het gemeentefonds, maar daar stevig tegenin gaan – samen met zoveel mogelijk Rotterdammers en maatschappelijke organisaties.”

De gemeente is op dit moment druk bezig met voorbereidingen op de bezuinigingen. De gemeentelijke diensten hebben opdracht gekregen plannen te maken om twintig procent te bezuinigen. Volgende week is er een bijeenkomst voor kandidaat-raadsleden, waar gemeentesecretaris Arjan van Gils de kandidaten zal voorbereiden op de gevolgen voor Rotterdam van 300 miljoen euro aan rijksbezuinigingen. De SP vraagt zich af of de gemeente zich zo niet neerlegt bij mogelijke bezuinigingen, die er eigenlijk helemaal niet zouden moeten komen. Leo de Kleijn heeft voor donderdag een debat in de raad aangevraagd over welke lobby het college op dit moment voert richting Den Haag om de bezuinigingen op Rotterdam te voorkomen.