SP: geen haast met nieuw stadion

11 januari 2010

SP: geen haast met nieuw stadion

De SP pleit voor nader onderzoek naar de effecten van het Stadionpark op de wijken in Rotterdam Zuid. De ontwikkeling van het Stadionpark kost Rotterdam driehonderd miljoen euro, exclusief eventuele bijdragen van de gemeente aan het nieuwe stadion, parkeervoorzieningen en de nieuwe metrolijn.

Nieuwe Kuip

SP lijsttrekker Leo de Kleijn: “De kosten van het Stadionpark blijken enorm, net als de risico's. Wat mij betreft voldoende reden om geen overhaaste besluiten te nemen. Rotterdam kan niet alles tegelijk. Ik wil daarom dat onderzocht wordt hoe de euro's het beste besteed kunnen worden om de wijken op Zuid economisch en sociaal vooruit te helpen. Het Stadionpark en een Nieuwe Kuip, of investeren in betere wijkvoorzieningen, de woningvoorraad en de omgeving van het Zuidplein.”

Woensdag wordt de structuurvisie Stadionpark besproken in de raadscommissie voor Fysieke Infrastructuur en Sport. De SP zal aan de andere raadsfracties voorstellen nu geen besluit te nemen over het plan. De Kleijn: “Ondanks de investeringen van het Pact op Zuid blijkt dat de wijken in Charlois, Feijenoord en IJsselmonde er maar mondjesmaat op vooruit zijn gegaan. Dat moet wat ons betreft de komende jaren sneller en effectiever. Slecht onderhouden particuliere woningen moeten op veel grotere schaal opgekocht en opgeknapt worden. En er zal nog veel steviger geïnvesteerd moeten worden in wijkvoorzieningen – ook sportaccomodaties in de buurten - en in de bestaande wijkeconomie. De vraag is of Rotterdam voldoende middelen heeft om én de wijken op te knappen én het Stadionpark te realiseren. Als dat niet het geval is, kiest de SP ervoor om het geld direct te investeren in de wijken.”

De SP is niet tegen het ontwikkelen van het Stadionpark en een mogelijke nieuwe Kuip, maar wil een integrale afweging en wil voorkomen dat de gemeenteraad zich onder druk laat zetten door een mogelijk WK voetbal in 2018. Bovendien is de partij teleurgesteld over het feit dat de openbaar vervoervoorzieningen – een nieuwe metrolijn en een nieuw NS-station – niet tegelijkertijd met de nieuwe Kuip beschikbaar zullen zijn. Leo de Kleijn: “Wij hebben steeds gezegd: zolang er geen goed openbaar vervoer beschikbaar is, kan een mogelijk nieuw stadion wat ons betreft niet in bedrijf. De druk van autoverkeer en parkeeroverlast op de omliggende buurten werkt dan juist negatief uit op de leefbaarheid.”