Iraanse gemeenschap en SP protesteren tegen bloedconcert

31 januari 2010

Iraanse gemeenschap en SP protesteren tegen bloedconcert

Iraanse studenten in Nederland demonstreerden zaterdagavond op het plein voor De Doelen. Op dat moment voerde het staatsorkerst van Iran de ‘symphonie van vrede en vriendschap’ op. Het concert werd opgevoerd in dezelfde week dat twee activisten, die betrokken waren bij demonstraties in Iran, zijn opgehangen. SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel en de SP Rotterdam steunden het protest.

Harry van Bommel
Harry van Bommel bij het protest

Zij vinden het ongehoord dat de Iraanse autoriteiten, die verantwoordelijk zijn voor misdaden tegen de menselijkheid, via dit concert proberen in Europa een betere reputatie te krijgen. Het brengen van een ‘boodschap van vrede en vriendschap’, zoals de Iraanse autoriteiten het concert noemen, staat in schril contrast met de uiterst gewelddadige wijze waarop het regime van Ahmadinejad omgaat met de oppositie in het land.

SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel en leden van de SP afdeling Rotterdam hebben zich op uitnodiging van de demonstranten bij hen gevoegd. Niet om het concert te verhinderen, maar om bezoekers duidelijk te maken dat zij zich laten fêteren door een misdadig regime. Kaartjes voor het concert waren niet te koop maar gratis te verkrijgen via het Iraanse consulaat. Wat wordt gepresenteerd als een vredesconcert is in werkelijkheid een bloedconcert.