“Dit college is er een van de gemiste kansen”

28 januari 2010

“Dit college is er een van de gemiste kansen”

“Dit college is er een van de gemiste kansen.” Zo typeerde SP-fractievoorzitter Theo Coşkun de Rotterdamse stadsbestuurders bij de bespreking van de collegeverantwoording over de afgelopen vier jaar in de gemeenteraad vanmorgen. “De ambities waren te laag, sommigen verkeerd en de prestaties zijn ver onder de maat.” Lees hieronder de volledige bijdrage aan het debat.

SP-fractievoorzitter Theo Coskun In aansluiting op mevrouw Belhaj van D66, hoop ik niet dat er een tijd komt dat er een groepsgerichte of persoonsgebonden aanpak is voor PvdA-leden. Kortom, geen aparte aanpak van Antillianen of Marokkanen of speciale doelgroepen maar gewoon mensen die zich misdragen aanpakken, ongeacht hun afkomst of wat dan ook.

We bespreken vandaag de verantwoording van het college en het rapport van de Rotterdamse Rekenkamer daarover. Een goed rapport van de Rekenkamer en een slecht rapportcijfer voor dit college van Burgemeester en wethouders.
PvdA-fractievoorzitter de heer Van Heemst beweerde dat wij dit al vier jaar“het meeste rechtse college ooit” hebben genoemd, maar ook daar verdraait hij weer de waarheid. Het meest rechtse college was natuurlijk het college van 2002 van Leefbaar Rotterdam met de VVD en het CDA. Wij hebben als SP wel vier jaar lang gezegd dat Rotterdam een beter college verdient.
Als Peter van Heemst, de architect van dit college dit “het beste college van de laatste 25 jaar” noemt dan heeft hij wel 25 jaar zitten slapen of buiten Rotterdam onder een kaasstolp geleefd. Het is bovendien ook nog eens een belediging voor zijn voorgangers partijgenoten als Kombrink, Simons, Riezenkamp, Linthorst, Vermeulen, om er maar een paar te noemen. Nou was ik daar geen onverdeelde fan van maar toch, we plukken nog dagelijks vruchten van hun prestaties.

Van dit college kan ik dat niet zeggen. Iedereen ziet hoe dit college al een half jaar op haar laatste benen naar de verkiezingen van 3 maart toe strompelt. Een afvalrace waarbij we onderweg eerst VVD-wethouder De Boer verloren, toen GroenLinks-wethouder Kaya, vervolgens de VVD-wethouders Harbers en Baljeu, meteen daarna CDA-wethouder Geluk en tussendoor vertrok ook VVD-burgemeester Opstelten. 'Een stabiel stadsbestuur' noemt Van Heemst dat… ik zie nog slechts drie en een half lid van de oorspronkelijke negen leden achter de tafel. Een kruiwagen met kikkers is er niks bij

Vandaag legt dit “beste college van de laatste 25 jaar” verantwoording af over haar werk Nog niet de helft van de zelf opgelegde targets zijn gehaald. Targets die sowieso al niet erg ambitieus waren. Heel verschillende targets ook en dan is het bij zo’n zelfgekozen verantwoording vanzelfsprekend appels met peren vergelijken.
In het gekozen stoplichtmodel – om aan te geven wat behaald is (groen) en wat niet (rood) telt het niet behalen van één watermeloen even hard mee als het wel binnenhalen van bijvoorbeeld negen druifjes: “90 procent gehaald,” juicht het college dan.
Maar de bouw van 3200 woningen (target 12-a) is niet te vergelijken met target 9-b waarin het college belooft “elke melding van een hennepkwekerij binnen 24 uur in onderzoek zal worden genomen”. Target 12-a van de woningen is knalrood en target 9-b knalgroen en zo kunnen we doorgaan.

De ambities waren ook veel te laag: target 4-a-2: de ambitie voor de schuldhulpverlening verlaagde u van 6.000 onder voormalig CDA-wethouder Van der Tak naar 5.600 en u haalt er slechts 5047. Beschamend in het besef dat er meer dan 30.000 mensen met problematische schulden in de stad zijn. Wanneer kunnen die weer opgelucht ademhalen?
Het bereik van de bijzonder bijstand was slechts 50 procent in 2006, terwijl tienduizenden Rotterdammers het geld hard nodig hebben U was niet erg ambitieus met een verhoging tot 57 procent, maar u realiseert slechts 52,75 procent: en dus een zware onvoldoende! Hoezo een “offensief tegen de armoede”? Dan heeft U dat offensief wel verloren!

En dan durft U nog te stellen dat Rotterdam er beter voorstaat? Uw stukje Rotterdam misschien wel, maar de Rotterdammers zeker niet. En voor de schamele successen van de afgelopen jaren geeft u zichzelf een pluim en voor de problemen, zoals in de woningbouw, geeft u de crisis de schuld en zegt u “elders is het nog slechter”. Nou elders is het op heel veel punten veel beter en daar zitten dan ook andere colleges, maar daar wil ik nu niet dieper op ingaan.

Natuurlijk zijn er ook dingen goed gegaan.
U hebt goed op de winkel gepast, maar dat zou een burgemeester nog wel alleen af kunnen met 16.000 ambtenaren. Daar heb je geen politieke bestuurders voor nodig.
U bent goed begonnen met de brede scholen en de verlengde schooldag, maar waarom moest U daar dan bij de begroting voor 2010 weer op gaan bezuinigen? De wethouder onderwijs is de enige die heeft bezuinigd, klaagde wethouder Lamers vorige week in de commissie. Schande! Juist onderwijs aan en opleiding van onze jongeren is de beste investering in de toekomst van onze stad.

U bent goed begonnen om de daklozen van straat te halen en perspectief te bieden, maar waarom dan zo krenterig om de straatvegers van Jobscore en anderen met de dagloonregeling zo te korten op hun inkomen. We hebben er zojuist al een heel debat aan gewijd. Zo kunnen we uren doorgaan, maar de SP heeft slechts enkele minuten.

Over heel veel plannen legt u ook helemaal geen verantwoording af.
Hoe zit het met dat Pact op Zuid waar we in 2006 aan begonnen en waarin 1 miljard euro zou worden geïnvesteerd de komende tien jaar? Is er al 400 miljoen euro uitgegeven en waaraan dan?
En heeft het geholpen? Over de haven lezen we niks, over stadshavens ook niet.
Veel investeringen die u in 2006 aankondigde hebben nog weinig opgeleverd: het warmtebedrijf kostte al tientallen miljoenen en levert na zes jaar nog steeds niks op. Het glasvezelbedrijf? Veel geld, weinig resultaat. Die 5 miljoen uit 2006 in de ontwikkeling van een markthal is inmiddels ook verveelvoudigd en de risico’s voor de gemeente zijn gigantisch toegenomen.

En dan als klapstuk YouR World: u riep Rotterdam uit tot Jongerenhoofdstad van Europa. Nou de jongeren en Europa hebben er bedroevend weinig van gemerkt. Zelfs in Rotterdam weten de jongeren nauwelijks wat er in dat jongerenjaar gebeurde buiten de al jaren bekende festivals. Laat staan dat voor jongeren in Nederland of de rest van Europa Rotterdam “the place to be” was in 2009. Een gemiste kans als je een budget ter beschikking hebt van 50 miljoen euro.

Gemiste kansen ook bij de woningbouw: teveel sloop en te weinig betaalbare woningen: de kale vlakte van Nieuw Crooswijk, waar dit college in 2006 begon te slopen is er de trieste getuige a charge van. Overigens zijn er de laatste tien jaar slechts in één jaar meer dan 3.000 woningen gereedgekomen, de andere jaren lag het rond de 2.500 ondanks alle palen die er volgens dit en het vorige college steeds geslagen zijn. Maar in heipalen kun je niet wonen!

Gemiste kansen ook bij de armoedebestrijding, ik gaf eerder al de voorbeelden. Rotterdam is een rijke stad in een rijk land maar met veel arme Rotterdammers. Die staan er niet beter voor en veel anderen vrezen voor hun baan en zien de nabije toekomst somber in. In plaats van hen perspectief te bieden, hielp u met 200 miljoen euro enkele projectontwikkelaars door de crisis: een gemiste kans.
Zo zal dit college de geschiedenis in gaan: Het college van de gemiste kansen. De ambities waren te laag, soms ook verkeerd en de prestaties te mager. De echte afrekening komt niet vandaag maar op 3 maart. Want in Rotterdam is het nog altijd: geen woorden maar daden en anders wegwezen!