'Armoede bestrijd je door mensen fatsoenlijk betaalde banen te geven'

28 januari 2010

'Armoede bestrijd je door mensen fatsoenlijk betaalde banen te geven'

Afgelopen woensdag kruisten diverse politieke partijen de degens over armoede in Rotterdam. Namens de SP sprak Josine Strörmann. Zij kondigde het 'Plan van de Arbeid' aan, met daarin een voorstel om honderden Rotterdammers te helpen aan een echte baan, met perspectief en een fatsoenlijk loon.

Josine Strormann spreekt tijdens het armoededebat

In het debat, georganiseerd door de Rotterdamse Sociale Alliantie, kwamen diverse onderwerpen aan de orde. Strörmann is blij dat er in ieder geval een soort overeenstemming was over het feit dat er überhaupt armoede is in Rotterdam: “Normaal gesproken hebben de andere raadsleden weinig belangstelling voor de positie van mensen met een uitkering of mensen die dakloos zijn, maar het is fijn dat bij dit debat in ieder geval alle partijen onderkenden dat er in de stad mensen zijn die het moeilijk hebben.”

Daar waar wethouder Schrijer werklozen voor hun uitkering wil laten werken, wil de SP dat mensen met een uitkering aan een fatsoenlijke baan geholpen worden. Een baan met perspectief. Van de PvdA moet je verplicht aan de slag als papierprikker, paprikaplukker of kamermeisje, en als je niet wil krijg je een boete op je uitkering of stopt die helemaal. Strörmann: “Allemaal heel nuttig werk. En daarom zou je er gewoon salaris voor moeten krijgen.” De SP ziet meer plaatsen waar mensen aan de slag zouden kunnen: speeltuinen, buurthuizen, scholen.

Volgens de SP hebben Rotterdammers met een uitkering moeilijk. Het minimumloon en daardoor de bijstandsuitkering is al jaren niet mee gestegen met allerlei zaken als huur, zorg en verzekeringen die wel duurder zijn geworden. Strörmann: “De politiek in Den Haag zou het bedrag voor de uitkering moeten verhogen, maar tot dat gebeurt, kan Rotterdam wel meer doen om mensen die ervan afhankelijk zijn een steun in de rug te bieden: laat minima 40 procent korting krijgen op het openbaar vervoer, laat mensen in de bijstand tot 160 euro per maand bijverdienen naast hun uitkering, en voer de toelage voor chronisch zieken en gehandicapten die de PvdA vorig jaar heeft afgeschaft weer in.” Vooral dat laatste punt deed het goed in de zaal. Ook waren er een aantal mensen die hun persoonlijke verhaal over het beleid van de Sociale Dienst deden.

Er werd veel gesproken over schulden en de aanpak daarvan in Rotterdam. Strörmann: “De kredietbank doet zijn best maar er zijn nog veel problemen. Veel mensen zitten eindeloos in budgetbeheer en aan hun schulden wordt niets gedaan. Ook is er nog veel mis met het voortraject. Er moet heel veel hulp bijkomen in de vorm van een uitbreiding van de formulierenteams. Er moet echt een grote campagne komen tegen schulden! Schulden ontwrichten mensen en eigenlijk de hele maatschappij.”