Koop een kerststal, steun de Palestijnen in Bethlehem

12 december 2009

Koop een kerststal, steun de Palestijnen in Bethlehem

Als vandaag de wijzen uit het oosten naar Bethlehem zouden willen reizen, zou de 700 kilometer lange Apartheidsmuur die Israël op Palestijns grondgebied bouwt hen dat beletten. Nu belet de muur de opbouw van een samenleving in vrede. Hij scheidt kinderen van hun school, boeren van hun akkers, arbeiders van hun werk en vernietigt de economie in de bezette gebieden. Deze realistische olijfhouten kerststal is handgemaakt in de werkplaats van de familie Salsa in Bethlehem. Met de aanschaf van een stal draagt u bij aan de economische ontwikkeling van de stad en dus aan vrede, voor Rafat en Maha Salsa en voor Claire, Alexandar en Dima.

Het kerststalletje met de muur

De acht meter hoge afscheiding ommuurt het huis van Claire Anastas aan drie kanten. Een wachttoren met gewapende soldaten staat op nog geen twintig meter afstand. De autoreparatieplaats die Claire en haar man runden, moest worden gesloten. “Voor de bouw van de muur was onze straat het levendig middelpunt van Bethlehem”, zegt Claire. “Nu durven klanten, maar ook familie en de vriendjes van mijn kinderen de militaire zone niet meer in.”

Claire met het uitzicht vanuit haar keuken

Alexander Qamar en zijn familie werden na de stichting van de staat Israël uit Jeruzalem verdreven en zetten hun handdoekenfabriekje op in Bethlehem. Na de bouw van de muur werd Alexander verboden om nog naar Jeruzalem te gaan. Uitvoer van producten werd onbetaalbaar. Al snel sloot de fabriek. Het ijzer van de machines werd verkocht om de arbeiders een laatste maal hun loon uit te betalen.

Alexander kijkt uit over de muur
Alexander Qamar kijkt uit over de muur

Dima houdt kantoor in de schaduw van de muur. De jonge architecte en haar familie hebben afscheid moeten nemen van hun overburen, de winkels aan de andere kant van de straat en van de zon. Aan de overzijde ligt land van Dima’s grootouders. Ze kan er niet naar toe “De muur zegt ons: ‘Ga weg van hier!’ maar we blijven. Dat is ons verzet.”

Dima voor de muur
Dima voor de immens hoge muur

De kerststallen zijn 15 bij 8 centimeter. Inmiddels zijn de stallen uitverkocht; wel zijn ze nog te bestellen via Salsa Handicrafts, Bethlehem, Palestina

Arab Educational Institute-Open Windows in Bethlehem