SP wil niet hakken in welzijnsorganisaties

29 oktober 2009

SP wil niet hakken in welzijnsorganisaties

De SP wil niet dat er gehakt wordt in de subsidies van een aantal welzijnsorganisaties in de stad. Deze bezuinigingen hangen de instellingen en hun personeel wel boven het hoofd bij de begroting voor volgend jaar. De SP denkt echter dat het erg dom is om in deze sector te bezuinigen.

De getroffen organisaties zijn Stichting Leergeld, de Stichting Familievertrouwenspersoon, Sensoor in eigen taal, het Platform Buitenlanders Rijnmond, het Leer- en Ontmoetingstraject Vrouwen, de hulpverlening aan HIV-patiënten, de acute Thuiszorg en Welkom in Rotterdam. SP-raadlid Josine Strörmann: “Schrappen in subsidies bij dit soort clubs zorgt voor twee dingen: Rotterdammers raken hun baan kwijt en Rotterdammers raken voorzieningen kwijt.” Dom dus om in deze crisistijd banen te schrappen.

Strörmann diende deze week moties in om ervoor te zorgen dat de financiering van de projecten ook voor volgend jaar gegarandeerd is. Strörmann: “Hoe kan je nu zeggen dat psychische hulp aan HIV-patiënten overbodig is omdat er geen taboesfeer meer aan HIV en AIDS hangt? Onzin! En spreekt volgend jaar iedereen vloeiend Nederlands, zodat de Sensoor hulptelefoon in de eigen taal de deur uit kan? Al deze organisaties hebben hun bestaansrecht ruimschoots bewezen, dus dan moet daar geld voor beschikbaar zijn.”

Rotterdam kondigt in de begroting voor 2010 kortingen aan op welzijnsinstellingen, cultuurinstellingen maar ook organisaties als de dierentuin en Plaswijckpark. De SP vindt dat er best bezuinigd kan worden en laat dat zien via de ‘tegenbegroting’ die de partij vanmiddag presenteert.

Daarnaast lijkt de gemeente ook haar eigen successen als de Brede School de nek te willen omdraaien. En ook een stichting Familievertrouwenspersoon, die mensen met psychiatrische problemen en hun mantelzorgers helpt, voorziet in een behoefte van het college. Strörmann: “Dat is zo demotiverend. Deze mensen zijn op eigen kosten een jaar geleden begonnen met hun werk, vragen nu om een beetje geld en dreigen nul op het rekest te krijgen. De organisatie staat, de cliënten zijn gelukkig en dan zou je weer moeten stoppen?”