SP vraagt: RET-directie zie af van stakingsverbod

5 oktober 2009

SP vraagt: RET-directie zie af van stakingsverbod

AbvaKabo FNV wil aanstaande woensdag het openbaar vervoer in Rotterdam in de spits stilleggen uit protest tegen het plan van de regering om de AOW leeftijd te verhogen naar 67 jaar. De RET spant morgen samen met het GVB en de HTM een kort geding aan tegen de vakbonden om de staking te verbieden. SP-raadslid Leo de Kleijn doet per brief een klemmend beroep op RET-directeur Pedro Peters om af te zien van het kort geding en solidair te zijn met zijn personeel.

duiven op lege tramrails

In plaats van de staking te verbieden wil de SP graag dat de RET met de bonden om de tafel gaat zitten om afspraken te maken om de actie aanstaande woensdag goed te laten verlopen. De Kleijn onderkent dat de actie hinder voor de reizigers gaat opleveren, maar rekent op begrip: “De verhoging van de AOW-leeftijd is de meest ingrijpende sociale verslechtering sinds de Tweede Wereldoorlog, dan mag je verwachten dat een bedrijf als de RET achter het eigen personeel gaat staan.”

De SP roept Rotterdammers op mee te doen aan de vakbondsacties van komende woensdag. De Kleijn: "Tweederde van de Nederlandse bevolking is tegen dit asociale plan van het kabinet. Als de staking doorgaat, gaan we reizigers in het openbaar vervoer informeren en vragen om begrip en solidariteit."

Een woordvoerder van de RET vindt de actie voorbarig omdat 'het niet zeker is dat de AOW-leeftijd wordt verhoogd'. De Kleijn vindt dat een vreemde redenering: “Je mag toch niet pas staken als het kwaad al geschied is? Het is nú tijd voor actie om slechte plannen te voorkómen!”

65 blijft 65