SP: strenge regels voor woningbemiddelaars

15 oktober 2009

SP: strenge regels voor woningbemiddelaars

Wie snel een woning nodig heeft, betaalt meestal veel geld aan woningbemiddelingsbureaus. Een of twee maanden huur vooruit en soms nog extra bemiddelingskosten. De SP wil dat er strengere regels komen voor deze bureaus. SP-raadslid Leo de Kleijn zal hier vanmiddag in de gemeenteraad om vragen.

SP-raadslid Leo de KleijnDe afgelopen maanden kreeg de SP steeds vaker klachten van mensen die exorbitante bedragen kwijt waren als ze een woning zochten via een bemiddelingsbureau. Naast de vaak hoge huren voor de woning zelf, kwamen daar bovenop nog bemiddelings- contract- en waarborgkosten. Een enkel bureau vraagt geld voor het mogen bezichtigen van een woning. De SP wil dat er een eind komt aan deze praktijken. SP-raadslid Leo de Kleijn: “Deze bureaus maken misbruik van de situatie: er zijn te weinig betaalbare woningen, dus als je snel een huis nodig hebt, kom je daar eigenlijk alleen aan via zo'n bureau.”

Ook maken steeds meer louche bureautjes gebruik van het woningtekort. Zo komen huurders thuis en vinden ineens nieuwe sloten op hun deur. Ook betalen mensen bemiddelingskosten, waarna de woning aan twee mensen verhuurd blijkt. De Kleijn: “Het wordt tijd dat de gemeente regels stelt voor de verhuur en bemiddeling van woningen. Dan betalen mensen een eerlijker prijs voor hun huis en kunnen louche bureautjes beter bestreden worden.”

De SP ziet wel wat in het Amsterdamse model, dat bemiddeling rondom woningen met een vergunningenstelsel regelt. De Kleijn: “Met een vergunningstelsel heb je controle vooraf, inzage in de boeken, zo nodig een boetesysteem en de huurder kan zien dat 'ie met een betrouwbaar bedrijf te maken heeft.”

Mensen die menen slachtoffer te zijn van woningbemiddelingsbureaus kunnen hun melding doen op (010) 417 33 59 of via fractie@rotterdam.sp.nl