'Onrecht is mensenwerk'

26 oktober 2009

'Onrecht is mensenwerk'

Enkele tientallen mensen bezochten een informatieve bijeenkomst van de SP in Wi Masanga. Er ontstonden al snel boeiende discussies over het AOW-gat en de plannen van de regering om de AOW-leeftijd te verhogen. Ook de toescheidingsovereenkomst, die regelt dat Surinamers visumvrij naar Suriname zouden moeten kunnen reizen passeerde de revue.

Keti Koti 2009

De aanwezigen - vooral Surinaamse Nederlanders - vinden het verhogen van de AOW-leeftijd een heel slecht idee. Vooral omdat veel mensen ook te maken hebben met een AOW-gat omdat zij niet vanaf hun vijftiende in Nederland hebben gewoond. Voor ieder jaar dat men niet in Nederland heeft gewoond, wordt de AOW met twee procent gekort. De een na de andere spreker maakte duidelijk dat dit zeker voor Surinaamse mensen onbegrijpelijk is en onrechtvaardig wordt gevonden. Immers tot 1975 behoorde Suriname tot het koninkrijk en waarom tellen deze jaren (tot 1975) dan niet mee? Veel steun was er dan ook voor de Stichting Surinaamse Belangen (SSB) die Nederland onlangs voor de rechter heeft gedaagd vanwege het nalaten van het repareren van het AOW-gat van Surinaamse Nederlanders tot 1975.

SP-raadslid Leo de Kleijn vertelde over de plannen die de SP heeft met de stad. Weg met de oude koers, van dit en vorige colleges. De SP wil een andere koers. We moeten voorkomen dat de gewone Rotterdammers de crisis gaan betalen. Dus veel meer doen aan inkomen, aan werk vooral voor jongeren, aan wijken en betaalbare huizen. 'Wij beslissen elk jaar over het besteden van 3,5 miljard,' vulde SP-fractievoorzitter Theo Coskun aan 'en dat kunnen we ook anders besteden, meer sociaal en solidair.' De aanwezigen in de zaak waren het daar zeer mee eens. 'Onrecht is mensenwerk maar het bestrijden daarvan ook,' merkte iemand vanuit de zaal op. 'De SP is heel consequent in het bestrijden van onrecht.' 'Nederlanders zouden ook meer moeten horen over de geschiedenis van Suriname, zoals het slavernijverleden,' merkte een ander op. 'Dat hoort in het onderwijs.'

Tenslotte ging het nog over de toescheidingsovereenkomst. Volgens de afspraken die in 1975 in dit verdrag zijn gemaakt dienen Surinaamse Nederlanders in Suriname in alle opzichten hetzelfde te worden behandeld als Surinamers. De regering in Suriname houdt zich daar echter helemaal niet aan. De SP heeft samen met de Vereniging Surinaamse Nederlanders (VSN) een enquête gehouden onder ruim tweeduizend Surinaamse Nederlanders, waaronder veel Rotterdammers. De overgrote meerderheid van de geënquêteerden wil dat de Nederlandse regering de Surinaamse regering aan haar afspraken houdt. Surinamers moeten in elk geval op korte termijn visumvrij naar Suriname kunnen. Ook de aanwezigen op de bijeenkomst vonden dat dit snel moet worden geregeld. Vrijwel iedereen heeft familie in Suriname en reist dus regelmatig heen en weer.

Het rapport van de VSN en de SP wordt binnenkort aangeboden aan het Rotterdamse college. We doen dan het verzoek aan de wethouder om bij de minister van Buitenlandse zaken aan te dringen ervoor te zorgen dat Suriname zich aan de afspraken gaat houden.

Veel bezoekers namen handtekeningenlijsten mee om zelf handtekeningen te verzamelen tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. De aanwezige radio gaat luisteraars oproepen deel te nemen aan de demonstratie die de vakbonden hiertegen hebben georganiseerd op 21 november op de Coolsingel.

Enquete over toescheidingsovereenkomst
SP-krant 'Samen verder'