SP wil weten wat clienten van Sociale Dienst vinden

4 september 2009

SP wil weten wat clienten van Sociale Dienst vinden

De SP wil weten wat cliënten van de Sociale Dienst van Rotterdam vinden. De afgelopen jaren zijn dezen bestookt met nieuwe maatregelen als onder andere 'werken voor je uitkering' en de huisbezoeken om de 'boeken te controleren'. Om te weten wat de mensen zelf eigenlijk van deze maatregelen vinden, zullen maandag 7 september van 11.00 tot 14.00 uur SP'ers van de afdeling Rotterdam te vinden zijn voor de deur van het Werkplein Delfshaven met een vragenlijst.

aankruisenDe SP ontvangt met enige regelmaat klachten over de Sociale Dienst van Rotterdam. Dat varieert van een slechte behandeling door de klantmanager, een slechte afhandeling van klachten en huisbezoekers van de gemeente die onaangekondigd voor de deur staan, tot re-integratiebureaus die hun werk niet naar behoren doen. Ook het moeten werken met behoud van uitkering valt bij veel cliënten niet goed. SP-raadslid Josine Störmann: “Waarschijnlijk zijn deze hoeveelheid klachten maar het topje van de ijsberg. Veel mensen durven tenslotte niet zomaar te klagen uit angst hun uitkering te verliezen en een nog grotere groep denkt er niet aan om een politieke partij te benaderen. Tijd om zelf te onderzoeken hoe tevreden men is of niet.”

Tegen een aantal opgelegde maatregelen aan werkzoekenden heeft de SP zich in de raad fel verzet. De onaangekondigde huisbezoeken – die worden afgelegd zonder concrete verdenking van uitkeringsfraude – zijn een grove inbreuk op de privacy. Ook tegenover participatiebanen om mensen opnieuw aan de slag te krijgen staat de SP kritisch: het gaat meestal om laaggeschoold werk, en het is maar de vraag of de werkervaring die mensen ermee opdoen ze verder helpt naar een betere nieuwe baan. Strörmann: “Bij zo'n participatiebaan werk je voor je uitkering: dat slaat echt alles. Als wij als stad Rotterdam hebben besloten dat we iets 'werk' noemen, dan moet je daar op z'n minst het minimumloon voor krijgen. Eens kijken of de cliënten dat met ons eens zijn.”

Vul de vragenlijst online in